Fem fikk sparken i løpet av én uke

MISTET JOBBEN: Fem ansatte ved Selektiv callsenter som har tilholdssted i andre etasje i Domus-bygget, fikk i forrige uke sparken.

MISTET JOBBEN: Fem ansatte ved Selektiv callsenter som har tilholdssted i andre etasje i Domus-bygget, fikk i forrige uke sparken.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel
DEL

Fem ansatte ved Selektiv callsenter i Domus-bygget i Porsgrunn ble avskjediget i forrige uke. Ifølge daglig leder Ove Mustvedt skal telefonselgerne blant annet ha oppført seg uhøflig mot kunder de ringte til.

Det var en tilbakemelding fra Sjømannskirken som fikk snøballen til å rulle. På oppdrag fra Sjømannskirken skulle selgere ved Selektiv callsenter ringe til personer som sporadisk har gitt økonomisk støtte til kirken, i forsøk på få opprettet faste betalingsavtaler.

- Vi fikk flere tilbakemeldinger fra personer som har blitt oppringt av selgere fra Selektiv. De syntes selgerne hadde opptrådt uhøflig og ville varsle oss om dette. Vi ga da beskjed om dette til Selektiv, sier produktsjef Kari Bølling Thorne ved Sjømannskirken i Oslo. Bølling Thorne ønsker ikke å gi andre komemntarer til saken enn at selgerne skal ha opptrådt uhøflig overfor kunder.

Hun synes dette er uheldig for Sjømannskirken, men sier at de likevel har valgt å fortsette samarbeidet med callsenteret i Porsgrunn.

- MER ENN UHØFLIGHET

Daglig leder Ove Mustvedt ved Selektiv callsenter har kontor i Grimstad og sier han har blitt gjort kjent med saken gjennom sine avdelingsleder ved callsenteret i Porsgrunn. Ifølge Mustvedt er det mer enn uhøflig opptreden som var årsaken til at fem ansatte fikk sparken i forrige uke.

- Det har vært flere klare brudd på våre interne retningslinjer. Årsaken til at disse fem personene ble avskjediget var at de ikke forholdt seg til diverse ting de ble gjort kjent med i ansettelsesprosessen, sier Mustvedt.

Han ønsker ikke å kommentere hva regelbruddene dreier seg om, men bekrefter at én av årsakene til at de fikk sparken var uhøflig opptreden over telefon til kunder.

- BRØT INTERNE REGLER

- Vi fikk en tilbakemelding fra Sjømannskirken om dette og begynte da å sjekke litt omkring de selgerne som sto bak de aktuelle samtalene til Sjømannskirkens kunder. Vi fant da etter hvert ut at disse fem selgerne det gjaldt også hadde brutt flere andre punkter i det interne regelverket, men av hensyn til de som ble avskjediget ønsker jeg ikke å informere avisa om hva dette gjelder, sier Ove Mustvedt.

De fem personene som fikk sparken var ansatt i deltidsstillinger og var inne i en prøveperiode. Prøvetiden for de ansatte var fra tre til seks måneder. I forrige uke gikk de på dagen.

- De måtte ikke gå på dagen, men de gjorde en avtale med sine ledere om å avslutte arbeidsforholdet umiddelbart, sier Ove Mustvedt.

- HELT ETTER BOKA

Han mener Selektiv callsenter har opptrådt helt etter boka i denne prosessen.

- Vi er veldig fokusert på kvalitet og kan ikke ha ansatte som ikke oppfyller de kravene og reglene vi har internt i bedriften. Jeg har full tillit til mine avdelingsledere og skiftledere og føler meg trygg på at de har håndtert denne oppsigelsesprosessen på korrekt vis, sier Mustvedt.

Han tilføyer at en ny markedsføringslov som trådte i kraft 1. juni fjor har ført til at Selektiv callsenter nå er blitt enda mer bevisst på kvalitet både internt og overfor kundene.

- Den nye markedsføringsloven er strengere enn den gamle og vi gjør alt vi kan for å oppfylle den nye loven. Hvis ikke risikerer vi at Forbrukerombudet griper inn, sier Mustvedt.

- GOD NOK GRUNN

Han er ikke kjent med at noen av de fem personene som fikk sparken skal ha klaget på oppsigelsene.

- Jeg har ikke fått noen opplysninger om at de ikke godtar at de ble avskjediget, sier Mustvedt.

Ifølge jusprofessor Henning Jakhelln, som er ekspert på arbeidsrett, er uhøflig opptreden overfor kunder en god nok grunn alene til å sparke folk.

- Rent prinsipielt er det ingen tvil om at uhøflig opptreden overfor en kunde er grunn god nok til å avskjedige en ansatt, sier Jakhelln.

Artikkeltags