Gå til sidens hovedinnhold

Monstermaskinen måtte rydde opp

Artikkelen er over 3 år gammel

Store snømengder har skapt litt utfordringer for Farriseidet-Porsgrunn prosjektet.

«Store snømengder har skapt litt utfordringer for Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. Da er det jammen flaks at det er en Beilhack-freser som er på Østlandsvisitt», skriver BaneNor på sin nettside.

Godstog for bredt for brøytet trasé

Prosjektleder jernbaneteknikk i BaneNor, Rune Røer, forteller på nettsiden at store snømengder har skapt litt utfordringer for arbeidene som pågår i prosjektet.

– Stort sett har entreprenørene løst dette ved at de har omrokert litt på fremdriftsplanen, og de har jobbet inne i tunnelene fremfor ute i dagsonen, sier han.

Røer sier at sporene har blitt brøytet for å få frem anleggsmaskinene som kjører på linja mellom tunnelene, men at det viste seg at godstoget fra Grenland Rail, som var leid inn for å kjøre tonnasje over sporet, var litt for bredt for den passasjen som var brøytet.

– Da vi oppdaget at det var brøytet for lite på dagsonen til å fremføre tonnasjekjøring, tok vi kontakt med banesjef Terje Øygarden for å høre om han hadde materiell tilgjengelig for å hjelpe oss, forteller Røer. 

– Banesjefen svarte at han tilfeldigvis hadde besøk av en Beilhack-freser fra Bergensbanen for å rydde unna de enorme snømengdene som har kommet i Sørlandsbanen Øst sitt baneområde. Øygarden sørget for at monstermaskinen la turen innom det nybygde dobbeltsporet før den returnerer til Bergensbanen. 

(artikkelen fortsetter under bildet)

Beilhacken på vei over Hallevannetbrua.

Til stor hjelp

– Dette var til stor hjelp for oss.  Det at vi har et så godt samarbeid med banesjefens organisasjon og at de alltid er løsningsorienterte når vi tar kontakt, bidrar til at vi raskt får løst utfordringer som oppstår underveis. Nå kan vi endelig komme i gang med tonnasjekjøringen som har fått litt forsinket oppstart etter avsporingen som skjedde på Vallemyhrene 31. januar, sier han.

Røer sier at man nå rekker å kjøre over nødvendig antall tonn før påske, og at man kan starte med å pakke sporet den siste uka i mars, som planlagt.