Gå til sidens hovedinnhold

Fare for ny sjåfør-streik

Artikkelen er over 16 år gammel

SKIEN: Leder i Transportarbeiderforbundet i Telemark, Ole Adamsrød, mener det er «overhengende fare» for at medlemmene vil stemme nei til grossist-oppgjøret. Dermed kan butikkhyllene bli tømt på nytt.

11. juni går fristen ut for uravstemningen blant grossist-arbeiderne i Norsk Transportarbeiderforbund. Dersom flertallet av medlemmene sier nei til det anbefalte forslaget fra forhandlingsutvalget blir det ny streik blant sjåførene som kjører mat til butikkene.

STOR MISNØYE

Reaksjonene som har kommet etter at streiken ble avblåst tyder på at det blir en uhyre jevn og spennende avstemning. Ingen av dem TA har snakket med tør å spå utfallet av uravstemningen, men flere mener det er stor fare for at medlemmene vil avvise tilbudet fra arbeidsgiverorganisasjonen HSH.

- Holdningen blant medlemmene er veldig splittet, men det er ingen tvil om at det er en betydelig misnøye med resultatet. Det er derfor en overhengende fare for at flertallet vil stemme nei til avtalen, sier leder i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark Ole Adamsrød.

Den fem uker lange konflikten ble utløst av transportarbeidernes krav om et eget lønnstillegg for fagorganiserte. Streiken ble avblåst uten at dette kravet ble innfridd. I stedet har forbundet fått tilbud om et fond der arbeidsgiverne betaler inn 2000 kroner per ansatt. Fondet skal brukes til å styrke oppslutningen om fagforeningene lokalt, men arbeidsgiverne beholder den endelige styringsretten over halvparten av midlene i fondet.

- Mange er kritiske til at arbeidsgiverne får så store innflytelse over hvordan fondet skal disponeres. Dette er våre penger, og det burde vært opp til klubbene å styre hvordan de skal brukes, sier han.

ANBEFALER AVTALEN

Adamsrød understreker at han ikke vil legge noe press på medlemmene i uravstemningen, men anbefaler dem likevel å godta den avtalen som nå ligger på bordet.

- Jeg skjønner at mange er skuffet over at vi ikke fikk gjennomslag for tarifftillegget, men vi må se på det historiske i det vi nå har fått. Hvis dette fondet blir brukt riktig vil det gi det lokale fagforeningsarbeidet et skikkelig løft, og det vil synliggjøre fordelene ved å være organisert, sier Adamsrød.

Han påpeker at resultatet hadde blitt langt dårligere dersom streiken hadde fortsatt, og regjeringen hadde grepet inn med tvungen lønnsnemnd.

VARSLER OMKAMP

Både LO-leder Gerd-Liv Valla og transportarbeidernes leder Per Østvold har varslet at kravet om eget lønnstillegg til fagorganiserte kan komme opp igjen ved neste korsvei.

Etter den nesten fem uker lange transportkonflikten, er både Gerd-Liv Valla og Per Østvold godt fornøyd med resultatet. Kampviljen er likevel fortsatt stor, og begge sier at krav om egne lønnstillegg forbeholdt fagorganiserte er aktuelt også i framtida.

LO-lederen roser transportarbeiderne, og løsningen de har fått til.

– Dette fondet er en nyskapning, som har som direkte siktemål å bidra til å styrke oppslutningen om fagbevegelsen. Det viktigste for oss er å få flere til å organisere seg, sier Valla til Dagsavisen.