Elektrokjedene er gode til å finne formuleringer og kjøpsordninger som lokker kundene til seg.

«Norges råeste prisrobot. Pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd. Prisløfte. Samme lave pris på nett og i butikk. Åpent kjøp i 30 dager. Alltid nettpris i butikk. 100 % fornøyd»

Men er de til å stole på?

Forbrukerrådet har gått lovnadene etter i sømmene for "å finne ut av hvilken kjede som faktisk tilbyr deg de mest verdifulle ordningene."

Forbrukerrådet har sett på kjeder som har både fysiske butikker og nettbutikk, og bedt om å få tilsendt informasjon om kjedenes ordninger og hvordan de fungerer.

Deretter er det gitt poeng i forhold til hvor rause ordningene er for forbrukeren.

Forbrukerrådet har gitt poeng for følgende ordninger:

  1. Åpent kjøp/pengene tilbake:
    a) uåpnede produkter,
    b) åpnede produkter,
    c) produkter tatt i bruk
  2. Nettpris i fysiske butikker
  3. Annonsegaranti
  4. Prisløfte
  5. Garanti utover 5 år

I en utvidede tabellen får du oversikt over hele poenggivningen.

Forbrukerrådet kårer Hi-Fi-klubben til vinneren av testen. Kjeden scorer på fire av de fem katoriene, med unntak av prisløfte, og får en samlet sum på 228 poeng.

Hi-fi-klubbens utvalg er samtidig noe begrenset, men kjøpsbevisste kan være fornøyde med ordningene til Elkjøp også, melder Forbrukerrådet.

Elkjøp kommer på andreplass med 191 poeng. Også de scorer i fire av fem kategorier, men tilbyr ikke garanti utover fem år.

På tredje og delt fjerdeplass finner vi Lefdal, Expert og Siba med henholdsvis 136, 110 og 110 poeng.

Ingen av disse gir ifølge Forbrukerrådet prisløfte eller garanti utover fem år, mens Expert og Siba heller ikke skal tilby annonsegaranti.

Salgssjef Jon Dahle i Elkjøp og Lefdal opplyser til Side3 per e-post at  Lefdal imidlertid har prisløfte. Forbrukerrådet forklarer at kjedene selv har meldt inn sine ordninger, og at det de fikk inn er resultatene slik de foreligger.

Euronics skiller seg ut på jumboplass. Ifølge Forbrukerrådet tilbyr kjeden ingen av ordningene de mener fortjener poeng, og kommer i denne testen ut med poengsum på 0.

 

- På jumboplass finner vi Euronics, som faktisk ikke oppnår et eneste poeng. Euronics tilbyr verken åpent kjøp, nettpris i butikk, annonsegaranti, prisløfte eller garanti utover 5 år. Hos Euronics er det med andre ord stort potensial for å bli mer forbrukervennlig, melder Forbrukerrådet.

Euronics sier til Side3 at undersøkelsen slår misvisende ut fordi hver av butikkene i deres kjede selv er ansvarlig for de ordningene de tilbyr sine kunder, og at de derfor ikke kunne garantere for de fem ordningene Forbrukerrådet har vurdert på tvers av hele kjeden.

Du kan lese hele testen på nettsidene til Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets undersøkelse tar for seg ren service, det er frivillig for butikkene om de vil tilby dette.

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, minner i en kommentar om at forbrukerens viktigste rettighetene er lovfestet.

Forbrukerrett

Essensen av forbrukerrett er at du skal få det du er lovet. Du skal ha fått vite alt som er viktig, og alt du har fått vite skal være sant. Er det du har kjøpt ment å vare i vesentlig mer enn to år, kan du klage i fem år. Hvis ikke, har du to år på deg til å klage.

Forbrukerrådet

 

- Klag når du mener du har krav på noe. Da kan du få reparasjon, prisavslag, ny vare eller pengene tilbake. Dette er den aller beste måte å shoppe på, konkluderer Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.