Siste gigantløft fredag

Snart klar: Her skal det siste store stålelementet løftes på plass fredag.

Snart klar: Her skal det siste store stålelementet løftes på plass fredag.

LARVIK: Fredag skal det siste store elementet løftes på plass på Farrisbrua på nye E18. En gang ut i juli er brua komplett.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Stålelementet som skal løftes på plass fredag er 16 meter langt, 28 meter bredt, og veier 180 tonn, og skal være med å bære selve veidekket på den nye brua.

– Går alt etter planen, vil dette skje på formiddagen fredag, opplyser Statens vegvesen på Facebook.

– Elementet skal henge på det sjette og siste av kabelparene. Da mangler bare et skjøtestykke på drøyt to meter før brua er sammenhengende. Dette skal på plass i juli en gang, skriver vegvesenet.

Prosessen etter løftet fredag er festing av kabler, innstramming og justering på høyde, sveising av skjøt og støping av betongdekke for veibanene inne i stålkassen.

Åpnes ved nyttårsskiftet

Farrisbrua på nye E18 ved Larvik blir 570 meter lang, 29 meter bred, og er lagt i en kurve over Farrisvannets sørlige bredd. Farrisbrua er en såkalt skråkabelbru, med 120 meter langt hovedspenn i stål.

Farrisbrua bygges av fellesforetaket Joint Venture Farris Bru ANS, til en kontrakt på 719 millioner kroner.

Det var i utgangspunktet polske Bilfinger Infrastructure med 65 prosent og tyske Bilfinger Constructions med 35 prosent, som dannet fellesforetaket JVF ANS og fikk kontrakten med Vegvesenet. De to selskapene ble høsten 2015 kjøpt opp av henholdsvis østerrikske PORR og sveitsiske IMPLENIA, som da overtok kontrakten og fører arbeidet videre.

Etter planen skal Farrisbrua tas i bruk ved nyttårsskiftet, mens den nye E18 mellom Bommestad og Farriseidet skal åpnes for trafikk allerede i sommer, trolig 30. juni.

Artikkeltags