- Ikke dropp veilys på nye E18!

Negativ: Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, håper Nye Veier AS ikke får gehør hos Vegdirektoratet for å droppe vebelysning langs nye E18.

Negativ: Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, håper Nye Veier AS ikke får gehør hos Vegdirektoratet for å droppe vebelysning langs nye E18.

Artikkelen er over 3 år gammel

BAMBLE: Nylig ble det kjent at Nye Veier AS har søkt Vegdirektoratet om å få droppe standardbelysning på nye E18 mellom Rugtvedt og Dørdal. Får de viljen sin, blir det lys kun i kryss og tunneler.

DEL

Dette har vakt mange reaksjoner. I Norges Automobilforbund (NAF) er det heller ingen begeistring å spore for en firefelts motorvei uten lys.

Mer anstrengende

- Vi er opptatt av opplevelsen til trafikanten. Når det oppleves utrygt å kjøre, vil det påvirke sjåføren. At Nye Veier vil kutte kostnadene på en måte som går ut over trafikantopplevelsen, synes vi er synd, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF til Tvedestrandsposten.

Det er også søkt om å få droppe veibelysningen mellom Tvedestrand og Arendal.

- Det kan ikke være tvil om at det er mer anstrengende å kjøre i høy fart på en motorvei uten veibelysning. Det har de fleste opplevd som har kjørt i utlandet.

Tårevåte opplevelser

Prosjektdirektør Magne Ramlo i Nye Veier argumenterer blant annet med at de fleste motorveier i utlandet ikke har veibelysning. Det har heller ikke nye E6 opp langs Mjøsa.

- Vi har fått mange reaksjoner fra folk som har kjørt den strekningen, og her snakker vi om tårevåte opplevelser, sier Sagedal.

- I Norge har vi mørketid og krevende vinterforhold. Vi har ikke gode erfaringer med nye E6 uten veibelysning.

Sagedal har en klar appell til Nye Veier:

- Ikke dropp veibelysning mellom Rugtvedt og Dørdal. Det er så viktig for dem som kjører!

Tenke nytt

Istedet oppfordrer Sagedal veibyggerne til å tenke nytt.

- Man kan kutte kostnader på andre måter. For eksempel kan man bruke sensorer som gjør at lampene kun lyser når det er trafikk. Man kan også velge å ha større avstand mellom lyspunktene, sier hun.

- Miljømessig er det dessuten slik at ledbelysning ikke krever mye strøm, påpeker kommunikasjonssjefen i NAF.

Norsk standard

Nye Veier viser til forskning som viser at manglende veibelysning ikke går ut over sikkerheten.

- Men det går ut over kjøreopplevelsen. Her må vi ikke lære av utlandet på feil måte. Vårt ønske er at Nye Veier opprettholder norsk standard. Vi håper de ikke får gehør for sitt ønske om droppe veibelysningen, erklærer Sagedal.

Det er Vegdirektoratet som avgjør om vi får lys langs den nye motorveien, eller ikke.

Artikkeltags