E134 blir ny stamvei

Artikkelen er over 3 år gammel

OSLO: Må investere 30 milliarder kroner

DEL

- Dette er julaften for Telemark. Det sier stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frp, og Solveig Sundbø Abrahamsen, H.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sammen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen nå bekreftet at E134 blir valgt som ny hovedstamvei mellom øst og vest.

- Jeg er nesten overlykkelig, sier Sundbø Abrahamsen. Men både hun og Bård Hoksrud sier at her skal hele Telemarksbenken på Stortinget være med å feire.

- Her har alle gjort en kjempejobb og det over lang tid. Det samme har ildsjelene i Haukelivegen AS, gjort, sier de to.

Bård Hoksrud og Solveig Sundbø Abrahamsen mener også at det er mulig å komme relativt raskt igang med arbeid på E134, spesielt når det gjelder tunellene.

- Her er det meste av arbeidet allerede gjort i forhold til reguleringsplaner, sier de to.

Seljord eller Rauland?

Men, beslutningen vil ikke inneholde beskjed om veien skal gå via Seljord eller Rauland, her har blant annet Statens vegvesen gitt beskjed om at dette må utredes videre.

- Det vil være nødvendig at Statens vegvesen vurderer om framtidig E134 skal gå om Seljord eller om Rauland, sier Solvik-Olsen.

- Det viktigste har vært å få E134 på plass. Så får man konsekvensutrede Seljord eller Rauland. Da vil det også være andre hensyn som skal tas, enn bare tid, sier Sundbø Abrahamsen, ikke ukjent som ordfører i Seljord.

- Jeg synes også det vil være veldig rart om man velger Rauland, når man har ny tunell samt forbindelsen til Grenland, sier hun.

IKKE FIREFELT

Samferdselsministeren sier at det ikke er planlagt firefelt på strekningen.

- Trafikken er ikke større enn at det er planlagt tofelts vei med enkelte strekninger med tre felt. Samtidig har vi bedt Statens vegvesen se om det er mulig å planlegge tofeltsvei med tillatt hastighet på 100 kilometer i timen, sier Solvik-Olsen.

Men selv uten en økt hastighet vil reisetiden bli betydelig redusert. For strekningen over Haukeli kommer man ned i fire timer og førti minutter om strekningen legges om Rauland. Legges den om Seljord er det litt over fem timer.

Ikke til Bergen

Beslutningen om å velge E134 som stamvei på sørsiden av Hardangervidda, vil kunne bety investeringer på 37 milliarder kroner, hvis man tar med den planlagte armen fra Odda til Bergen. Men denne kommer ikke med nå.

Samferdselsministeren sier at det nå ikke skal tas en beslutning om det skal bygges en arm mellom Odda og Bergen i denne omgang. Dette skal utredes videre og her vil det komme en beslutning tidligst i Nasjonal transportplan.

Kostnadene for å bygge E134 fra Oslo til Haugesund er beregnet til rundt 30 milliarder kroner.

Lang historie

Arbeidet med ny stamvei mellom øst og vest har pågått lenge, trolig helt tilbake til 1970-tallet. Men Stortinget har flere ganger vedtatt at E16 skulle være stamvei. Men nå er det endelig vedtatt at det blir E134 på sørsiden, så skal det fortsatt utredes om det blir riksvei 7 eller riksvei 52 som skal bli den andre stamveien. Men dette vil ikke bli avgjort før i forbindelse med Nasjonal transportplan.

Saken oppdateres

Artikkeltags