Dobbel skipsdåp i Brevik

TO NYE SKIP: Island Offshore hadde dobbeldåp i Brevik lørdag. F.v. Styreleder i Island Offshore, Morten Ulstein, gudmor for Island Clipper, Laila Bjerke, gudmor for Island Condor, Linda Marie Vik, administrerende direktør i Island Offshore, Håvard Ulstein, og verftsdirektør Lars Ivar Bøe. Fremst står Mathias Ulstein.

TO NYE SKIP: Island Offshore hadde dobbeldåp i Brevik lørdag. F.v. Styreleder i Island Offshore, Morten Ulstein, gudmor for Island Clipper, Laila Bjerke, gudmor for Island Condor, Linda Marie Vik, administrerende direktør i Island Offshore, Håvard Ulstein, og verftsdirektør Lars Ivar Bøe. Fremst står Mathias Ulstein. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Selskapene Island Offshore og Vard Brevik slo til med dobbel dåp i Brevik lørdag. To offshore servicefartøy ble døpt ved verftets kai.

DEL

Det første fartøyet er straks klar for levering, det andre er under utrustning og skal leveres i mars neste år, melder Island Offshore i en pressemelding.

STOLTE GUDMØDRE

Island Offshore valgte denne gang gudmødre fra egne rekker. Linda Marie Vik fikk gleden av å være gudmor for bygg nr. 814, som fikk navnet "Island Condor", mens Laila Bjerke ble gudmor for bygg nr. 757, "Island Clipper". Linda Marie og Laila er begge administrasjonssekretærer i rederiet.

- Dette er de to siste fartøyene i denne serien som vi får levert fra Vard Brevik, og også denne gangen har vi gjort små justeringer på designet for å tilpasse oss markedet. Vard har som alltid gjort en utmerket jobb i byggingen av disse søsterskipene, og nå ser vi frem til å få fartøyene i arbeid. Det er også ekstra gledelig å kunne benytte våre trofaste medarbeidere, Linda Marie og Laila, til gudmødre denne gangen, sa administrerende direktør i Island Offshore, Håvard Ulstein.

FLEKSIBLE FARTØY

De to offshore supplyfartøyene er av Rolls-Royce UT 776 CD design, med en lengde på 97 meter og en bredde på 20 meter. De skal begge være fleksible fartøy med et lavt drivstofforbruk, og utstyrte med "special product"-tanker og med gode fasiliteter for de seilende.

Island Condor har en utvidet innredning med plass til 50 mann, og er forberedt for walk-to-work arbeid innen vindmølleindustri og vedlikehold av plattformer. Videre er fartøyet utstyrt med mesanindekk for ROV.

Island Clipper vil ha kapasitet til 40 personer om bord ved ferdigstilling.

Fartøyene ble kontrahert i mai og november 2013, og har en kontraktsverdi på cirka 400 millioner kroner per skip.

Artikkeltags