Dette kan du forvente av kommunen

Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: Mange mener noe om brøyting, snørydding eller salting av veiene. I dag har alt mannskap i Skien vært ute for å gjøre sitt beste for å holde veiene så fremkommelige som mulig.

DEL

- Hvis det er noe jeg tror folk virkelig er opptatt av, så er det snø, sier Tove Haugland som er drift og anleggssjef i Skien kommune.

Mange av de henvendelser og klager som kommer inn til kommunen havner på Hauglands bord, og hun forsikrer om at tilbakemeldingene blir tatt seriøst.

Vi tar selvfølgelig hensyn til de klagene vi får, og vi ønsker hele tiden at vi skal få minst mulig klager, og at vi skal være gode på brøyting. Men det er hele tiden en avveiing for og imot i forhold til budsjetter, sier Haugland.

INFORMERER

Kommunen har nå gitt ut to brosjyrer som skal gi svar på mange av de spørsmål folk måtte sitte med angående brøyting i kommunen.

Her informeres om hva innbyggerne kan forvente av kommunen, men også hva innbyggerne selv kan hjelpe til med slik at arbeidet skal gå mest mulig smidig.

IKKE A4

Det er ikke lett å gi klinkende klare svar på hvordan man skal møte den nedbøren som kommer. Som Haugland selv sier det, så er hverken brøyting eller vinteren A4.

- Vi har noen retningslinjer, og vi har en tabell med målte centimeter som vi går etter.

Når det gjelder gang og sykkelstier og fortau har vi satt en grense på fem centimeter. Da skal vi ut å brøyte. Men ingenting er absolutt.

Hvis vi ser at vi kan få med oss hele snøfallet ved å dra ut litt seinere, da venter vi, sier Haugland.

PRIORITERINGER

Selv med alt mannskap ute må noen veier prioriteres før andre.

- Det er hovedveiene som prioriteres først, så kommer saltruten, og da er det de vanskelige bakkene som tas først. Stikkveiene er de som kommer sist, sier Haugland.

PASS PÅ PARKERINGA

Men kommunen ber også innbyggerne om å ta noen hensyn slik at arbeidet skal kunne foregå mest mulig effektivt.

- Først og fremst må de tenke på hvordan de parkerer. Ikke parker bilene ute i trange boliggater slik at vi ikke kommer frem med brøytebilene. Vår verste fiende er biler som bare står i gata og snør ned, sier Haugland.

FIKK EN OPPVEKKER

Tidligere erfaringer er også med på å påvirke vurderingen av når brøytemannskapene skal rykke ut.

- Har dere fått lavere terskel for å rykke ut med brøytebilene de siste årene enn det dere har hatt tidligere?

- Vi hadde en problematisk vinter i 2012 hvor vi bommet litt. Det gjorde at vi fikk en oppvekker på at det er viktig å være tidlig ute. Vi er veldig aktive, men noen ganger bommer vi, sier Haugland.

Artikkeltags