Kiwi legger ned to butikker og åpner to nye

BLIR SKJERPET: Kjøpmann Jan Petter Steinsholt hos Rema 1000 bekrefter at de blir skjerpet av den økte konkurransen.

BLIR SKJERPET: Kjøpmann Jan Petter Steinsholt hos Rema 1000 bekrefter at de blir skjerpet av den økte konkurransen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

PORSGRUNN/SKIEN: Det er knallhard konkurranse blant dagligvarebutikkene i Grenland. Spesielt hard er konkurransen i lavprissegmentet. Kiwi legger nå ned to butikker og åpner to nye.

DEL

Det er butikken i Hammondgården i Porsgrunn sentrum og butikken på Nenset i Skien som snart lukker dørene.

I stedet åpner det en ny butikk på Gimsøy og en i det nye Biltema-bygget på Kjørbekk.

- Det stemmer at vi legger ned butikken i Porsgrunn sentrum. Kontrakten i Hammondgården går ut og vi har valgt å ikke fornye den. Alle de ansatte har fått tilbud om jobb i den nye butikken på Gimsøy i Skien, sier regionsjef Ole Jørgen Kjellberg i Kiwi.

På Kjørbekk stenger dagens butikk ved rundkjøringen samtidig som det åpner en ny butikk på andre siden av rundkjøringen sammen med Biltema.

- Det er fordi dette er en drømmeplassering, sier Kjellberg. Han mener dette er en tilnærmet perfekt plassering med god synlighet og enkel innkjøring. Også her vil de ansatte få tilbud om å bli med over til den nye butikken.

KRAFTIG VEKST

Etableringen av den nye butikk på Gimsøy har fått konkurrenten Rema 1000 til å skjerpe seg. Butikken på Gimsøy var blant de dårligste i regionen, men med ny kjøpmann og utvidet areal har omsetningen økt kraftig.

- Ja, i forrige uke hadde vi en omsetningsøkning på 70 prosent i forhold til i fjor, sier kjøpmann Jan Petter «Jappen» Steinsholt. Han har gjort en rekke tiltak for å øke omsetningen blant annet holder butikken åpent på søndager med en såkalt Brustad-bu.

Steinsholt frykter ikke konkurransen fra den nye Kiwi-butikken.

- Nei, jeg mener at vi har et bedre konsept, sier han.  Likevel innrømmer kjøpmannen at de blir skjerpet av den økte konkurransen.

- Vi skal se på løsninger når det gjelder inn og utkjøring i tillegg til utvidet parkering, avslutter Rema-kjøpmannen.

TØFF KONKURRANSE

Regionsjefen for Kiwi er helt enig i at konkurransen er knallhard, men forteller at kjeden på landsbais er lavpriskjeden med størst organisk vekst.

- Det er en veldig tøff konkurranse i Grenland med press på åpningstidene, sier Kjellberg. En optimalisering av beliggenheten for butikkene er derfor nødvendig.

- Beliggenheten har alt å si, fortsetter han. I tillegg bruker kjeden store summer på å pusse opp butikkene.

- Vi bruker til sammen en milliard kroner over to år på landsbasis for å få flere til å velge oss som hovedbutikk, avslutter regionsjefen.

Artikkeltags