Extra Borgåsen har en andel på 50 prosent på økologisk barnemat.

Butikken har 10 prosent høyere andel salg av økologiske produkter enn andre butikker i Coop Vestfold og Telemark, som også har en fin utvikling. Butikken ligger også høyere enn gjennomsnittet for alle butikker i Coop.

Butikksjef Solveig Lindgren har vært i dagligvarebransjen i 14 år, og hun har aldri vært borti noe lignende.

– Det er både unge og eldre, helt normale fra alle husstander, forteller butikksjefen.

Selger som varmt hvetebrød

Ifølge Statistisk sentralbyrås undersøkelse fra 2013 blir det solgt stadig mer økologisk mat. I undersøkelsen går det fram at for fire år siden var det en samlet omsetning av økologiske matvarer på omtrent 1,45 milliarder kroner. SSB opplyser ytterligere at dette var en økning på 17 prosent fra året før.

Lindgren kan bekrefte at salget går veldig godt i matvarebutikken på Borgåsen.

– Jeg opplever stor etterspørsel etter økologiske- og vegetarvarer. Det har gått over all forventning, forteller Lindgren. Men det er en matvare som utpeker spesielt.

– Vi selger spesielt mye barnemat, barnefamilier er ekstra opptatt av det.

Det bekrefter også miljøsjef, Knut Lutnæs, i Coop Norge.

– Salget av økologisk barnemat er sterk og har vært i stabil vekst i mange år. Det er den kategorien med  høyest andel økologiske varer. Grunnen er at småbarnsforeldre er opptatt av hva de gir ungene sine. Mange er opptatt av at barn ikke får i seg sprøytemiddel og vil ha ren mat, sier Lutnæs til TA.

– Mer bevisst

Lindgren vet ikke om det er hennes kunder som utpeker seg som mer opptatt av økologiske varer, eller ikke. Men at det har skjedd en stor utvikling de siste årene, det er hun overbevist om.

– Kundene er rett og slett blitt mer og mer bevisst, fler og fler spør etter økologiske- og vegetarvarer, sier butikksjefen.

– Vi ser tydelig at folk er veldig opptatt av hva maten inneholder. Men mer generelt er det flere faktorer som interessen for - og oppmerksomheten rundt råvarer, kvalitet, opprinnelse, sunnhet, renhet og miljø, legger miljøsjefen i Coop til.

Kvinner

Skal man gå mer i dybden på hvem de typiske kundene er, viser undersøkelser foretatt for matvarekjeden, at det er kvinner som går i bresjen når det kommer til økologi.

– Det er overvekt av kvinner  som er opptatt av helse, miljø og gode råvarer, forteller Lutnæs. Han tilføyer at det å velge økologiske varer ikke er et storbyfenomen.

– Det som er interessant er at det ikke er klare geografiske skiller , sier miljøsjefen. Vi finner veldig gode salgstall for økologi over hele landet!

– Bestiller ekstra

Men det er ikke bare økologiske varer som går unna. I løpet av sommermånedene har alternativene til vanlige burgere og pølser gått unna på Borgåsen.

– Folk vil ha vegetarmat. Jeg må ha hyppigere bestillinger og folk spør etter det, avslutter Lindgren om vegetarburgerne laget av rødbeter eller grønne bønner og erter.