- Svindlere jakter våre kunder

Artikkelen er over 4 år gammel

Det siste året har Clas Ohlson opplevd en økning i svindel. Vi får daglige henvendelser fra kunder som gjør oss oppmerksomme på svindelforsøk og dessverre blir noen av våre kunder svindlet, sier sikkerhetssjefen i selskapet.

DEL

Svindlerne blir stadig mer profesjonelle og Clas Ohlsons sikkerhetssjef Kjell Inge Oftedal er bekymret for utviklingen og ønsker å dele noen tips.

Svindel er ikke noe nytt fenomen, men Clas Ohlsons kundesenter registrerer stadig flere henvendelser fra kunder som mistenker svindel.

- Vi får melding fra kunder som videresender mail med forskjellige tilbud om at de kan få eller vinne et gavekort om de logger seg inn og utfører en spørreundersøkelse.

Det har blitt lettere å tro på svindelforsøkene enn tidligere.

- Innholdet i mailene er mer realistisk enn før. De vet hvordan vi kommuniserer med våre kunder og kopierer. De stjeler vår grafikk, logo, bilder. De kopierer rett og slett ofte hele måten vi kommuniserer med kunden på, sier han i en pressemelding.

Det er enkelt å se at kundene kan ta feil. Premiene har også blitt mer realistiske. Før var det gjerne konkurranse med store premier på f.eks. 10.000. Nå er de mer edruelige premier. Det er lettere å tenke at det er ekte med premier som gavekort på f.eks 300 kroner, det har svindlerne fått med seg.

Hvordan foregår svindelforsøkene?

-Foreløpig går det stort sett på e-post, men vi har observert at en del andre aktører har fått problemet over på sms. Jeg vil tro at det fort kan skje hos oss også. Det har også dukket opp mange tilfeller der svindlerne stjeler ekte telefonnummer som de benytter. Det holder derfor ikke å sjekke med nummeropplysningen. Vær kritisk alltid.

Hvordan jobber Clas Ohlson med svindelforsøkene?

-Det er vanskelig å få bukt med dette fordi det meste foregår i utlandet. Svindelen blir også utført av forskjellige aktører og stadig nye kommer til. Det viktigste arbeidet vi gjør er å forsøke å advare kundene våre. Det gjør vi med jevne mellomrom i våre kanaler. Mediene har også en viktig jobb og vi ser at mange har fått med seg det. Selv om de fleste er klar over faren, blir det altså vanskeligere å gjennomskue svindelfosøkene fordi svindlerne har blitt mer profesjonelle. 

Tips for å unngå å bli svindlet!

  • Svindlerne er på jakt etter kredittkortopplysninger eller identiteten din. Kredittkortnummer eller fødsels- og personnummer er noe vi aldri ber om i mail eller sms. Ikke del det!
  • Ofte opererer svindlerne med vår e-postadresse eller vår nettbutikk. Men om man holder musepeker over kan man se den ekte adressen. Rent praktisk skriver de vår adresse, men lenker den til et annet sted.
  • Er du i tvil la være å svare eller ta kontakt med vårt kundesenter en gang for mye, enn en gang for lite. Det eneste vi normalt sender ut per e-post er vårt nyhetsbrev.

Artikkeltags