Du skjønner kanskje hvorfor denne annonsen tar av på nettet..?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

SAULAND: Ironi kan også være et effektivt salgstriks...

DEL

All reklame er god reklame, sies det. Vi er ikke helt sikre på det …

Ragnar Frøland annonserer bilen du ser på disse bildene, med et lite glimt i øyet. Og han har i alle fall fått masse oppmerksomhet og blest rundt annonsen på Audi A6-en fra 2005 som han skal selge.

Hvor lettsolgt den er slik den framstår nå, kan sikkert også diskuteres. Men mange har i alle fall trukket litt på smilebåndet, selv om det så langt ikke har resultert i noe salg.

For Audi er det kanskje ikke fullt så morsomt og reklameeffekten kan nok også diskuteres ...

Annonsen har tatt av ...

Det ironiske her er jo teksten på døren om Audis fenomenale 12 års rustgaranti – samtidig som bilen står der med store rustskader og rusthull i dørene.

Og for å sitere rett fra annonsen: «Bilen selges som forevist, inkludert Audis suverene 12 års gjennomrustingsgaranti. På denne bilen er alle dørene og bakluken gjennomrustet! Vi snakker om ekte tysk kvalitetsrust som er godkjent av importøren, Harald A Møller AS»

Se hele annonsen her:

Vi blir litt nysgjerrige og tar en telefon for å høre mer om dette.

– Ja, denne annonsen har virkelig tatt av. Jeg tror vi begynner å nærme oss 20.000 visinger nå, forteller den hyggelige selgeren fra Sauland i Telemark.

Endte i tingretten

– Det begynte med at jeg oppdaget en liten rustflekk på bakdøra. Jeg tenkte at det sikker var greit å få utbedret dette før vinteren, men ved nærmere kontroll viste deg seg at alle dørene var rustne. Det var jo litt leit, men det bekymret meg ikke nevneverdig, for Audi har jo 12 års garanti mot gjennomrusting.

– Jeg dro til forhanderen som tok bilder og sendte til importøren. Det ble blankt avslag, forteller Frøland.

– For å gjøre en lang historie kort; det ble gått noen runder om at rust må komme innenfra, om ytre påvirkning og masse rundt dette.

– Det hele endte i Tingretten og der tapte jeg. Grunnen var at bilen nå var for gammel og at jeg burde ha reklamert tidligere, hevder Frøland.

Fortjener et spark på leggen ...

Man skulle kanskje tro det var en slagen mann vi her snakket med, men det er det ikke. Riktignok litt irritert men han humrer og ler og synes det hele er skikkelig teit. Og som han selv sier: Hva vinner jeg på være sint og bitter?

En liten smule bitterhet må det ligge der – tross alt. For han dro til et lokalt trykkeri og fikk laget klistremerkene på døra.

– He, he… man får ikke mer moro enn det en lager selv, vet du og jeg synes faktisk de fortjener det lille sparket på leggen, forklarer han.

Han forteller at det vekker oppsikt og at folk humrer og ler når det ser den rustne bilen med rustgaranti-reklamen på døra.

Artikkeltags