-Det er kanskje noen mennesker som ikke burde hatt elbil, men det gjelder bare dem som fremdeles ikke har prøvd å kjøre en, gliser bilforhandler Øystein Vasbø .

-Så alle passer til å kjøre elbil?

-Det stemmer, fastslår han.

ÅPEN DAG

Lørdag var både elbilentusiaster og nysgjerrige samlet på NAFs øvingsbane på Geiteryggen i Skien, da Telemark og Vestfold elbilforening inviterte til åpen dag.

-Her kan de som allerede har en elbil komme og teste kjøreegenskapene før vinteren. I tillegg har flere av de lokale bilforhandlerne tatt med seg biler som folk kan komme og prøve, sier leder i foreningen, Geir Elsebutangen.

Når det nå ligger an til å bli bomringer i distriktet, har forhandlerne og elbilentusiastene stor tro på at salget kommer til å gå opp.

-Det er jo typisk Grenland å ligge litt bakpå, men nå vil det nok løsne også her.

STILLEGÅENDE

Det er det flere som har merket.

-Tidligere har jeg møtt få elbiler på veiene, men i det siste er det flere som har begynt å vurdere det, sier Tesla-eier Cato Standal, mens han styrer bilen inn på glattkjøringsbanen.

Der demonstrerer han for TAs journalist at kjøreegenskapene til Tesla-en ikke er noe å klage på, heller ikke på glatt føre.

-Jeg har hatt den i to år, og er veldig fornøyd. Jeg kjører mye til og fra Bergen, og det har ikke vært noe problem med denne.

Og, som han også påpeker, det har nok aldri vært så mange biler på banen og så lite støy som det var under åpen dag lørdag.

HANDLING

Geir Elsebutangen mener fremtiden er elektrisk, men at det fordrer at politikerne tør å satse.

-Det må bli mindre prat og mer handling. Flere ladestasjoner, gratis parkering for elbiler på kommunale plasser, og større utskiftning av bilparkene. Elbilene har blitt så avanserte nå og har så god rekkevidde at det ikke finnes noen unnskyldninger. Dessuten er Telemark et kraftfylke, noe som gjør at vi i større grad kan benytte lokal, kortreist kraft til å drive bilparken, fastslår han.