Bruker du dette lyset riktig?

TIL SJENANSE: Tåkelys kan være til irritasjon for andre bilister. (Foto: Tom Erik Rønningen)

TIL SJENANSE: Tåkelys kan være til irritasjon for andre bilister. (Foto: Tom Erik Rønningen)

Artikkelen er over 3 år gammel

Mange gjør nemlig ikke det.

DEL

– Flere misforstår bruken av tåkelyset bak. Mange bruker det for tidlig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til tb.no.

Det røde lyset kan for mange oppleves som intenst.

– Det kan absolutt være sjenerende å ligge bak en bil med tåkelys, og man lar seg irritere, sier han.

Tett tåke

Han mener det bør være veldig tett tåke før du skrur på lyset.

– Det er vanskelig å sette normen. Hva er tett tåke? Men hvis det er så mye tåke at du må ned i 20/30 kilometer i timen der det er 80/90-sone på grunn av dårlig sikt, så er det greit. Bilen bak skal se hvor du er, sier han.

Men det er et lite problem til.

– Noen glemmer jo å skru av lyset når man er ute av tåka. Og noen kjører konstant med lyset på uten at de vet at det står på, sier Engebretsen.

UP mener bilister selv skal få bestemme når det er behov for det røde tåkelyset.

– Hvis folk mener det er behov for å ha dette på så må vi akseptere det. Problemet er de som glemmer å skru det av, eller bruker det i mørket når det ikke er tåke. Det kan være sjenerende, sier distriktssjef Andreas Rødø i UP i Vestfold og Telemark.

Tåkelys foran

Når det gjelder kurve/tåkelys foran skal man også vite hva man holder på med før man skrur på disse. Det har avisen tidligere omtalt.

– Dette med misbruk av kurve/tåkelys er noe publikum er opptatt av. Vi får mange telefoner fra bilister som ber oss opplyse om at kurve/tåkelys i kombinasjon med vanlig lys ikke er lov, og ikke minst svært sjenerende for møtende trafikk, uttalte tidligere distriktssjef i UP Tor Egil Syvertsen.

Syvertsen hadde følgende å si om hvorfor folk kjører med feil lyskombinasjon foran.

– Noen vi stopper vet ikke bedre, mens andre synes det er kult og tøft å ha på tåkelysene. Uten å stigmatisere noen så kan det være alt fra yrkessjåfører til motorisert rånerungdom som synes det er veldig tøft å ha på tåkelysene, fortalte han.

Men også «hvermannsen» kjører daglig med feil lys. Kurve-/tåkelys er ikke beregnet brukt som kjørelys. Blant annet fordi lysene ikke er stilt riktig, slik nærlysene er.

Syvertsen mener man har bruk for tåkelys kun 5–10 dager i løpet av et år. Det er ved tett tåke eller når det snør kraftig.

– Da gir tåkelysene et godt og bredt lys foran bilen, og da får denne lyskombinasjonen ønsket effekt. Les hele saken om kurve/tåkelys her.

Feil bruk av tåkelys foran eller bak kan koste deg 2.000 kroner.

(Dette er en arkivartikkel. Den ble første gang publisert i 2014).

TÅKELYS

■ Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

■ Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

■ Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

■ Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Kilde: Statens vegvesen

Artikkeltags