Ny app viser vei: Slik kjører telemarkingene

STATISTIKK: Sparebank 1s nye app viser telemarkingenes kjøremønster. Telemark ligger nær bunnen, forteller informasjonssjef John Einar Rørvik og fagansvarlig for forsikring Anita Sandelin i Sparebank 1 Telemark.

STATISTIKK: Sparebank 1s nye app viser telemarkingenes kjøremønster. Telemark ligger nær bunnen, forteller informasjonssjef John Einar Rørvik og fagansvarlig for forsikring Anita Sandelin i Sparebank 1 Telemark.

Artikkelen er over 1 år gammel

SKIEN: Tidligere i år lanserte Sparebank 1 en app som registrerer kjørestilen til sine bilforskikringskunder. Nå er de første dataene klare.

DEL

 – Telemarkingene er ikke blant de som kjører penest, forteller informasjonssjef John Einar Rørvik og fagansvarlig for forsikring Anita Sandelin i Sparebank 1 Telemark.

Appen registrerer bilførerens akselerasjon, oppbremsing og hvordan føreren svinger og gir poeng for et rolig kjøremønster. Hard oppbremsing eller hard akselerasjon trekker for eksempel poengsummen ned. Det samme gjør brå svinging. I løpet av en dag gis føreren en daglig kjørescore som danner grunnlaget i appen. En høy poengsum gir redusert forsikringspremie.

Både Rørvik og Sandelin tror at flere kjøredata trengs før en kan si noe helt sikkert om telemarkingenes kjøremønster, men tallene som nå foreligger gir en indikasjon på hvordan ståa er her i fylket.

Geografi spiller inn

Ifølge statistikken samlet inn fra Sparebank 1s 9000 kunder som bruker appen ligger Telemark i bunnsjiktet. Telemark har kun Østfold, Møre og Romsdal, Vest-Agder, Rogaland og Hordaland bak seg på lista. Finnmark og Hedmark topper statistikken.

– Jeg tror det også har noe med geografien å gjøre. Veiene i Telemark har mange svinger og er selvfølgelig ikke så oversiktlige som steder med store vidder. For å si det sånn; det er flere partier på Finnmarksvidda som legger til rette for kjøring med god flyt, sier Rørvik.

Ifølge statistikken er det høy akselerasjon som er det store skillet mellom unge gutter og eldre førere. Uansett aldersgruppe fram til 65 år kommer kvinnene best ut på statistikken.

– Det bekrefter vel det vi synes er naturlig, smiler Sandelin.

Telemarkingene kjører også med lavere fart enn resten av landet.

– Det er grunn til å tro at dette også skyldes geografien, sier Rørvik og legger til at telemarkingene er underrepresentert i hastighetsintervallet 70–100 kilometer i timen.

Bare begynnelsen

Både Rørvik og Sandelin tror appen bare er begynnelsen.

– Jeg tror at om 10–15 år er de fleste biler koplet opp med en slik app, og spørsmålet da er heller hvilket selskap du har koplet deg opp til, sier han.

– Det aller viktigste med slike apper er forebygging og reduksjon av ulykker, sier han.

– Hvis appen får deg til å kjøre roligere og samtidig reduserer forsikringspremien er jo det bare positivt.

Appen overvåker ikke bilføreren og det er foreløpig ikke mulig å registrere hvor bilen har kjørt. Dataene som samles inn vil heller aldri bli brukt mot bilføreren.

– Vår prioritet er i første rekke å forebygge ulykker, stimulere til god kjørestil og fin flyt i trafikken. Det er viktig å understreke at der dersom du har en tøff kjørestil går ikke forsikringspremien opp. Men vi premierer rolig kjøring, sier Sandelin.

I kjøredagboken registreres for eksempel kjørelengde som oppdateres i forhold til forsikringspremie. Da slipper kunden å følge med på dette selv og betaler kun for kjørelengden man faktisk kjører.

– Bilhold er i tillegg mer enn bare drivstoff. Hvis brukerne av appen får bedre hverdagsøkonomi ved bruk av den så har vi lyktes.

Miljøprofil

Sparebank 1s app har også fått en egen miljøprofil.

. Miljøprofilen gir deg oversikt og tilbakemelding på om du kjører mange småturer, lar bilen stå på tomgang og om du kjører med flyt, sier Rørvik.

Fem grønne blader i appen er beste score, mens ett er dårligst.

– Om alle våre 9000 kunder har fem grønne blader sparer vi miljøet for 3000 tonn CO2 i året. Det mener vi er et betydelig bidrag, sier Rørvik.

Artikkeltags