20. oktober skal nemlig Lynk&Co ha premiere i Berlin. Så langt har dette prosjektet vært preget av mye hemmelighold, og lite konkret er kjent om satsingen.
Men det er ingen nybegynnere som står bak prosjektet. Bak Lynk&Co står nemlig av Geely, samme selskap som har eid Volvo de siste årene. Og koblingene til Volvo er sterke, skriver Broom.
PLASS TIL ET NYTT MERKE
Geely var så godt som ukjente utenfor Kina da de tok over Volvo i 2010.
Mange var da også skeptiske til hva kineserne egentlig ville med Volvo. Den skepsisen er langt på vei borte, etter at Geely har gitt Volvo store ressurser og mye frihet. Målet er å etablere dem som et premiummerke på linje med Audi, BMW og Mercedes. Og det er Volvo godt i gang med å klare.
Men Geely stopper altså ikke der. Når Volvo går opp i status, mener de det er plass til et helt nytt bilmerke, som skal konkurrere mot de mer folkelige produsentene. Og det er her Lynk&Co kommer inn.
KOMPAKT SUV
Tanken er å utnyttte stordriftsfordelene. Mye av teknologien til Volvo kan gjenbrukes i det nye merket. Dermed blir det også langt flere biler å dele utviklingskostnadene på, enn bare Volvos egne.
Likevel er det snakk om en gedigen satsing. Innad i bilbransjen blir det spekulert i at Geely må satse flere milliarder dollar for å få Lynk&Co opp og stå.
Her er det blant annet snakk om nye fabrikker i Kina. Planen skal være å starte salget i Kina, så kommer de til Europa i løpet av ganske kort tid.
Den første modellen ut fra Lynk&Co blir etter alt å dømme en kompakt SUV. Den bygges på en plattform som Geely og Volvo har utviklet sammen. Internt kalles den CMA og den skal også brukes på en rekke mindre og kompakte Volvo-modeller i årene som kommer. Neste bil ut fra Lynk&Co blir angivelig en sedan.
SPIONBILDER
I sommer oppdaget Brooms salgssjef Øyvind Blankvandsbråten et godt kamuflert eksemplar av Lynk&Cos første bil, da han var på bilferie i England.
– Jeg kom over den på vei mot Dover, nærmere bestemt ved et sted som heter Horsham. Skvatt skikkelig til da jeg fikk se den kamuflerte bilen, er ikke så ofte man kommer over noe slikt på ferieturen, fortalte Øyvind på telefon den gangen.
I bilbransjen blir det spekulert i at Geely tenker nytt i forhold til strategien med Lynk&Co, og at det ikke skal markedsføres og selges som et tradisjonelt bilmerke. Bildeling er på vei opp i flere deler av verden og flere bilprodusenter har store ambisjoner om å få sin del av kaka, blant dem Geely.
Hva de konkret tenker, ja det får vi garantert vite mer om senere denne uken.