Feil valg kan koste deg veldig mange tusenlapper

Det er ikke enkelt å vite hvilken biltype det er smartest å kjøpe i dag. Den store usikkerhetsfaktoren oppe i dette er verdtitapet. Foto: Scanpix.

Det er ikke enkelt å vite hvilken biltype det er smartest å kjøpe i dag. Den store usikkerhetsfaktoren oppe i dette er verdtitapet. Foto: Scanpix.

Av

Kanskje skal du ikke kjøpe i det hele tatt?

DEL

(Broom) Å kjøpe nybil i Norge i 2019 er ikke nødvendigvis noen enkel sak. For hva er det egentlig smart å velge?

Skal du gå for elbil, selv om utvalget er begrenset og mange modeller har lang leveringstid?

Eller kanskje ladbar hybrid, hvor småkjøringen gjøres elektrisk, men du risikerer å bruke mye drivstoff på langkjøring?

Vanlig hybrid? Bensinmotor? Eller er du en av dem som fortsatt vurderer dieselmotor?

Det har aldri vært mer å velge mellom, men det har nok heller aldri vært vanskeligere å velge.

Verditapet er det viktigste

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg i bilbransjen. Han følger utviklingen i markedet tett og skjønner at mange er usikre.

– Det er én ting som gjør dette så vanskelig: Nemlig verditapet på bilene. Det har ikke alltid vært enkelt å spå dette - men det har aldri vært verre enn nå. Årsaken til det er at utviklingen går så fort. Elbilene har kommet for fullt, diesel har havnet i skammekroken. Og det hjelper naturligvis ikke med politikere som påvirker i mange forskjellige retninger, sier Benny.

– Verditapet er en veldig stor andel av hva det koster å ha en bil. Hvor stort det blir, vet du ikke før den dagen du skal selge bilen videre. Skrekken er selvfølgelig å sitte der med en bil som blir oppfattet som ukurant, da ligger du an til å tape veldig mye penger. Det teknologiske skiftet vi er inne i nå, kommer til å påvirke det i stor grad. Dette ser vi allerede flere eksempler på, sier Benny.

Leasingselskapene var skeptiske

En trend er at brukte elbiler til nå har holdt seg langt bedre i pris enn mange trodde de skulle gjøre. Det ser vi blant annet i restverdien på elbiler som har vært leaset ut. Leasingselskapene var svært skeptiske til dette for tre-fire år siden og satte derfor lav restverdi. Det har gitt mange en veldig hyggelig gevinst da bilene kom tilbake.

Motsatt vei, er det tendenser i markedet til at første generasjon ladbare hybrider ikke holder seg veldig godt i pris. Og på dieselbiler er bildet for mange modeller entydig: De har blitt mindre attraktive og har dermed falt i pris.

Mange skal bytte ut bilen

– Det er situasjonen nå, men det er vanskelig å vite om det vil fortsette slik de kommende årene. Vi vet at veldig mange nordmenn skal kjøpe elbil de kommende årene. Mange av dem har i dag en bil med bensin- eller dieselmotor, som de skal selge. Hva skjer når alle disse kommer ut i bruktmarkedet?

– Mange skal også bytte ut en førstegenerasjons elbil, av typen som har rekkevidde på maksimalt 15-20 mil. Vil det være særlig etterspørsel etter disse når vi har fått mange modeller som går vesentlig lenger? Det er mange usikkerhetsfaktorer oppe i dette. Derfor er det også nesten umulig å gå et håndfast og konkret råd til de som lurer på hva som er best å kjøpe, sier Benny.

Smartere å lease?

Men én ting er han likevel tydelig på:

– Ja, det er at man skal kjøpe den bilen man føler passer eget behov best. Bilhold handler tross alt ikke bare om økonomi. Og så tror jeg heller man må være inneforstått med at det er et element av risiko, uansett hva man kjøper.

– Hva tenker du om leasing oppe i dette?

– Jeg tror det kan være smart for veldig mange. Privatleasing har da også skutt i været de siste årene. Her kjøper man seg en form for forsikring. Du vet akkurat hva du skal betale hver måned og risikerer ingen smell når leasingperioden er over. Det er leasingselskapet som må forholde seg til verditapet, ikke du.

– I forhold til timingen har nok leasing heller aldri vært et bedre alternativ. Du kjøper deg rett og slett tid. Jeg tror markedet vil se annerledes ut og være mer oversiktlig om tre år. Sannsynligvis er det også mer forutsigbart å velge bil når vi kommer så langt, avslutter Benny.

Artikkeltags