Dette bør du gjøre før du lader elbilen hjemme

SKIEN: Feil lading av elbiler kan i verste fall føre til brann. Tilsynsingeniør Christian Werth hos Skagerak Nett anbefaler alle nye elbil-eiere å ta en sjekk av hele det elektriske anlegget før elbilen lades hjemme.

DEL

Over 60 000 nordmenn kjøpte elbil i fjor, og over 19 000 kjøpte ladbar hybrid, ifølge de offisielle salgstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det tilsvarer henholdsvis rundt 424 og 13,6 prosent og av det totale bilsalget, og flere og flere velger å installere hjemmelader.

Da de første elbilene kom fantes det ikke regler for hjemmelading. I 2014 kom de første reglene rundt dette og Werth anbefaler alle be en installatør ta en sjekk av sitt elektriske anlegg først som sist.

– I fjor foretok vi en sjekk av offentlige ladestasjoner. I år bestemte vi oss for å dra det videre mot private boligeiere og borettslag, forteller han. Rundt 2000 sendte i fjor inn skjema om at det er installert hjemmelader i boligen, og noen av disse vil få melding om tilsyn, forteller tilsynsingeniøren.

Ifølge Werth er det mulig å lade fra fra egen stikkontakt, men det krever en egen kurs med maksimalt 2,3 kilowatt effekt (10 ampere) og en jordfeilbryter type B på kursen.

– Den største feilen folk gjør er at de bruker en utestikkontakt de allerede har fra før. Den kan være skjøtet og ikke ha egen dedikert kurs rett fra sikringsskapet. Det kan gi varmgang i anlegget over tid, sier han og legger til at varmgangen ikke gir problem over natten, men kan ta måneder eller år før det oppstår fare.

– Da ser vi at det blir brunt rundt stikkontakten eller reell varmgang i skjøte eller isolasjon, særlig i boliger med eldre elektriske anlegg.

Anbefaler hjemmelader

Christian Werth anbefaler egen hjemmeladestasjon på veggen.

– Fordelen med disse er at de overvåker ladingen samtidig som den automatisk stopper ladingen dersom batteriet er fullt. Det vil også være mulig å styre ladingen av bilen til den tiden av døgnet da strømmen er billigst.

Et kjapt søk på nettet viser at det er mange forskjellig typer å velge mellom. Werth anbefaler derfor at man kontakter en installatør for befaring av det eksisterende elektriske anlegget og hva slags ombordlader som følger med bilen før man setter i gang.

– Seriøse aktører kommer på befaring før de legger fram en løsning, avslutter han.

Flinkere

Werth sier at også elbilforhandlere har blitt flinkere til å informere rundt dette.

– Det er flinkere til å informere og opplyse om at det er regler tilknyttet lading av elbil.

Merkeansvarlig for Nissan Øystein Vasbø hos Mobile i Skien bekrefter at de informerer kundene om hva det innebærer å lade hjemme.

– Vi vil sterkt anbefale en hjemmeladestasjon. det er både tryggere, raskere og mer økonomisk, forteller han.

– Alle bilene leveres med en nødlader som kan lade fra stikkontakt, men vi anbefaler ikke den til permanent bruk.

Ifølge Vasbø får alle tilbud om en hjemmeladestasjon og installasjon gjennom konsernavtalen Mobile har. De fleste større bilkjedene har slike avtaler.

– Det er en pakkeløsning der det ved bestilling automatisk går en beskjed til en lokal, godkjent elektriker som kommer på befaring. Dersom det blir avdekket om det er behov for andre ting utover pakkeløsningen kan kunden avtale dette direkte med elektrikeren, sier Vasbø.

Vasbø legger til at han vil anbefale kundene å kjøpe hjemmeladestasjonen hos elbilforhandleren og ikke av andre forretninger.

– Vi har fått kunder inn her som har kjøpt et produkt som ikke passer helt til bilen de har kjøpt. En elbilforhandler har bedre kjennskap til bilen og hva det er behov for. Da får kunden i tillegg en bedre opplevelse av bilen.

Artikkeltags