Slik blir du en bedre båtfører

Fart er en medvirkende årsak til større grunnstøtinger, i tillegg til at kartplotter ofte ikke er i bruk eller brukes feil. (Foto: Pressebilde/ANB)

Fart er en medvirkende årsak til større grunnstøtinger, i tillegg til at kartplotter ofte ikke er i bruk eller brukes feil. (Foto: Pressebilde/ANB)

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Mange av grunnstøtingene på sjøen skyldes én spesiell feil fra båtførerne.

DEL

Båtsesongen nærmer seg, og det gjelder å forberede seg godt for de som skal manøvrere båtene i norske farvann. Mange av grunnstøtingene på sjøen skyldes nemlig at båtfører ikke bruker kartplotteren korrekt.

– Mange av grunnstøtingene på sjøen skyldes at båtfører ikke bruker de hjelpemidlene som finnes om bord, f.eks. kartplotteren. Men vi ser også at mange av grunnstøtingene skyldes uoppmerksomhet, og inntreffer i farvann der båtfører er lommekjent. Det sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

I fjor måtte forsikringsbransjen ut med hele 454 millioner kroner i erstatning til båtfolk som fikk skader på båten eller havnet i trøbbel på annen måte. Det viser statistikk fra Finans Norge.

Havariskader står for omtrent halvparten av utbetalingene, og grunnstøtinger og synkeskader utgjør den største andelen.

Kartplotteren

– Det er viktig å sette seg inn i hvordan kartplotteren i båten virker. Ifølge Vennesland kunne flere av grunnstøtingene vært unngått dersom zoomfunksjonen på kartplotteren hadde vært brukt.

– Riktig bruk av kartplotterens zoomfunksjon gir både oversikt og detaljrikdom, sier hun.

– Det er krevende å ferdes til sjøs. Mange båter, høy fart, skiftende vær, mange umerkede skjær og varierende kunnskapsnivå blant båtfolket gjør at det er viktig å holde tunga rett i munnen. Både båt og kunnskapsnivå bør pusses og klargjøres til årets båtsesong, påpeker Emma Elisabeth Vennesland.

Ta båtførerprøven

Forsikringsselskapene mener at båtførerprøven er en nyttig investering for alle båtførere, og at den bør gjennomføres før båtsesongen starter.

– Båtførerprøven er gull verdt for uerfarne båtførere, men også fin gjenoppfrisking av kunnskap for dem som har lang fartstid på sjøen, sier Vennesland.

I dag er båtførerbeviset obligatorisk for alle som er født etter 1. januar 1980, og som skal føre båt over 8 meter eller som skal føre båt med større motorkraft enn 25 HK. (ANB)

Artikkeltags