Flere av bankene i Sparebank 1-gruppen har problemer med nettbanken mandag formiddag.

- Det stemmer at vi har problemer, sier kommunikasjonssjef Nina Skalleberg i Sparebank 1 til Nettavisen.

Kundene som prøver å logge inn får følgende melding:

«På grunn av midlertidige driftsproblemer er nettbanken for tiden ikke tilgjengelig. Vi beklager det, og anbefaler deg å prøve igjen om en liten stund. Vi jobber med å løse problemet.»

- Feilen ligger hos leverandør, og det er usikkerhet hva feilen skyldes. Det er for øvrig ingen indikasjoner på at dette er tilknyttet dataangrepet Wannacry som er omtalt i media siden fredag, sier Skalleberg.

Vet ikke hvor lang tid

Feilen berører alle privatkunder i nettbank og mobilbank.

- Normalt på denne tiden av dagen vil det være rundt 4000 innlogget i mobilbank, og rundt 2000 innlogget i nettbank. Siste 90 dager er antall aktive avtaler som logges inn i mobil- og nettbank rundt 970 000 kunder, sier hun.

- Hvor lenge kommer dere til å være nede?

- Det vet vi dessverre ikke. Leverandøren feilsøker og har fullt fokus på å rette feilen så raskt som mulig, sier Skalleberg.

SpareBank 1-alliansen består av 16 selvstendige sparebanker over hele landet.

Les også: Rune Bjerke: - Jeg håper ingen har tapt penger på dette

- 40.000 kunder rammet

Også Landkreditt Bank melder om problemer med nettbanken.

- Vi har for tiden problemer med pålogging i nettbanken, og dette berører dessverre inntil 40.000 av våre kunder. Problemene oppsto ifølge vår driftsleverandør cirka klokken 09.50. Vi vet ikke årsaken, men det jobbes med å løse problemet, sier kommunikasjonsrådgiver Even Gaarde-Landre i Landkreditt Bank til Nettavisen.

Det meldes også om problemer for Skandiabanken. Det opplyser flere kunder til Nettavisen.

Hos storbanken DNB meldes det om problemer med Bank-id for Telia-kunder.