16 fly ombestilt

Lufthavnsjef Henning Klouman ved Skien lufthavn sier Geiteryggen er i ferd med å utbedre rullebanen for å bedre å takle tåke og dårlig vær.

Lufthavnsjef Henning Klouman ved Skien lufthavn sier Geiteryggen er i ferd med å utbedre rullebanen for å bedre å takle tåke og dårlig vær. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

I høst og så langt i vinter har Vildanden hatt 16 ombestillinger til Torp på grunn av dårlig vær på Geiteryggen. Det utgjør 2,7 prosent av alle flygninger.

DEL

Fra august og til fredag 14. desember har passasjerene med Vildanden fra Bergen eller Stavanger måttet lande på Torp 16 ganger totalt i stedet for Skien.

Det er Widerøe som har håndtert ombestillingen til flyselskapet. Vildanden har da satt opp buss til Torp for å hente passasjerene og kjøre dem til Skien, og tilsvarende buss eller taxi for å kjøre dem som skulle med avgangen fra Vildanden til Torp.

IRRITERENDE

Daglig leder Torbjørn Waag i Vildanden sier ombestillinger på grunn av dårlig vær ikke er noe stort problem for flyselskapet. Men han sier det er irriterende for de passasjerene det gjelder.

- Det har vært mindre problemer med tåke i år på grunn av dårlig vær. Men vi innstiller ingen avganger, men flytter dem til Torp.

- Vi er sånt sett glade for Torp siden vi kan bruke den når sikten er for dårlig til å lande på Geiteryggen, sier Waag.

UTSATT FOR TÅKE

Han sier tåka ofte ligger rundt innflygingsbanen selv om det kan være klarvær rundt toppen. Torp har en landingsstripe på 3000 meter, mens landingsbanen på Geiteryggen er 1100 meter.

I tillegg har Torp et instrumentlandingssystem (ISL) som gir lengre fri sikt. Dette landingssystemet gjør det lettere å lande og ta av i redusert sikt.

FORLENGE RULLEBANEN

Waag sier Geiteryggen ikke har ISL, men er i ferd med å lage et nødstoppareal for å kunne lage et bedre sikkerhetssystem med landing i redusert sikt. Det blir fylt ut med grusmasse på rullebanen på Geiteryggen sørover i retning Klovholtveien og Solum.

Lufthavnssjef Henning Klouman ved Skien lufthavn AS sier en forlengelse av sikkerhetsområdet er nye krav som er kommet for å oppgradere rullebanen. Samtidig mener han det vil gi bedre vilkår for den flyoperative tjenesten. Arbeidet startet i 2005 og vil være ferdig i 2008 med nytt toppdekke som vil forlenge rullebanen med 75 meter.

BEDRE LYSANLEGG

- I tillegg vil vi oppgradere lysanlegget, som vil gjøre det enklere med avganger når det er dårlig sikt, sier Klouman.

- Nødstopparealet vil gjøre dårlig vær og tåke til et mindre problem for oss i framtida, mener Waag.

STOR ØKNING

Per 30. november 2007 har det reist til sammen 45 706 passasjerer fra eller til Geiteryggen. Det er en økning på 77,9 prosent i forhold til i fjor, ifølge tall fra Avinor.

I mars 2007 åpnet Vildanden sin Stavanger-rute og Stockholm-rute, og det forklarer mye av den kraftige økningen på Skien lufthavn.

Artikkeltags