Nettavisen: En helt ny form for banksvindel kan tappe kundene for alt de har på konto.

Nordea Norge har de seneste dagene sett flere eksempler på falske telefonoppringninger fra noen som utgir seg for å være fra Nordea. De som ringer snakker godt norsk og oppgir typisk norske navn og ringer fra et norsk telefonnummer som kan likne på vanlige numre i banken.

Svindlerne utgir seg for å være fra sikkerhetsavdelingen i Nordea eller avdelingen for kortsikkerhet. «Vi ser mistenkelige transaksjoner på kontoen din, er det deg som overfører»?, kan være beskjeden de intetanende kundene får i telefonen.

– Kunden svarer selvsagt «nei», men blir engstelige, og svindleren har da løsningen. «Vi skal hjelpe deg, vi skal få stoppet dette nå».

Frykt

– Historiene er litt forskjellige, men det gjennomgående er at det har vært mistenkelige transaksjoner på kontoen som de skal hjelpe kunden med, sier svindelekspert Ida Marie Edholm i Nordea Norge til Nettavisen.

Hun sier det er lett å bli lurt, med både frykt og tidspress hengende over seg. Når noen ringer fra Nordea, er det en kjent institusjon.

– Hvor mye svindlerne prøver å få ut, er avhengig av hvor mye som står på kontoen, men i teorien kan de få ut alt som står der, sier Edholm. Nordea vet foreløpig ikke hvem som står bak svindelforsøkene.

Flere kunder har gitt fra seg passord og koder som svindleren har brukt for å logge seg inn i nettbanken med. De har dermed klart å flytte mye penger på kort tid, mer enn en halv million. Deler av beløpet har blitt stoppet eller tilbakeført som følge av tiltak som har blitt iverksatt når svindelen ble oppdaget.

Aldri

– Hvordan kan man skille en svindeltelefon fra en ekte telefon fra Nordea?

– En tommelfingerregel er aldri å gi noe sensitiv informasjon via telefon, SMS eller e-post. Det er ingen seriøse aktører som vil be om noe slikt, sier svindeleksperten.

– Vi vil aldri be noen oppgi passord eller koder. Vi har tilgang til disse via våre interne systemer, understreker Edholm.

Et kontrollspørsmål kundene kan stille for å avdekke svindelforsøkene, kan være: «Hvilken konto gjelder dette? Jeg har flere ulike kontoer».