I oktober uttrykte Nille-sjef Kjersti Hobøl bekymring for om julevarene kom fram i tide til jul. Når vi skriver første uka i november, lar fortsatt store deler av varene vente på seg.

– Vi har fått inn rundt 60 prosent på lager, så vi mangler 40 prosent. Varene kommer mye senere enn forventet, men nå håper vi å ha det aller meste i butikk innen 1. desember, sier hun til Nettavisen.

– Desto senere de kommer, desto dårligere passer det. Alt skulle jo vært inne for lenge siden, sier hun.

Årsaken til problemene er den svært vanskelige situasjonen i verden med flaskehalser og mangel på fraktkapasitet over alt.

Christian Flatum, direktør for sjøfrakt hos DB Schenker i Oslo, uttalte til Dagens Næringsliv i oktober at det er store utfordringer i hele verdikjeden fra råstoff via fabrikkene til transportleddet og ut til kundene.

– Det er ikke nok skip, ikke nok containere og enorme flaskehalser i de store havnene både i USA og Europa med lang ventetid for å få losset, sa han til avisen.

Kundene etterspør julevarer

Flere Nille-butikker merker pågangen fra folk som etterspør enkelte julevarer som fortsatt ikke er ute i butikk.

– Mange samler på juleserviset til Nille, men det er dessverre forsinket. Folk kommer og spør etter serviset, men vi må bare smøre oss med tålmodighet, sier Hobøl.

– Mange liker å være tidlig ute, planlegge og unngå å handle når det er mest folk i butikkene. Men det er bare sånn det er i år, sier hun.

Å få alle varene fra containerne og ut i butikkene er heller ikke gjort i en håndvending: Det skal losses, kjøres til sentrallageret, og deretter fordeles til alle butikkene. Uforutsigbarheten rundt når containerne kommer, gjør det vanskelig å planlegge.

- Vanligvis kan vi planlegge når folk skal jobbe overtid, men nå stilles det mye høyere krav til både fleksibilitet blant de ansatte og logistikken generelt. Folk har jo et liv ved siden av jobben, så det er ikke lett, sier hun.

- Når varene blir så forsinket, får vi heller ikke planlagt varetilgangen i butikk eller bemanningen, påpeker hun.

Konsekvensene kan være at butikkene ser mer rotete ut en periode.

- Vi gjør så godt vi kan, og så håper vi folk har forståelse for at alle varene ikke har kommet når de er i butikken, sier Hobøl.

Bekymret for salget

- Er du bekymret over hvordan dette påvirker salget?

- Jo, men vi får ikke gjort mer enn vi gjør nå. Vi må fokusere på å ta godt imot kundene og gjøre butikkene så bra som mulig, sier Hobøl.

- Hvor ille tror det det kan bli?

- Jeg tror ikke det blir så ille til jul. Jeg tenker de fleste klarer å få ordnet det meste. Jeg er egentlig mer bekymret for våren 2022 med tanke på containertilgang og kaos i havnene, sier hun.

Lavpriskjeden Europris har derimot ikke samme problem som Nille. På spørsmål om de har hatt problemer med å få julevarene, og om de har fått alt de skal ha, svarer Europris-sjef Espen Eldal ja.

- Jeg kan bekrefte at vi har alle julevarer i butikk, sier han til Nettavisen.

Ifølge nye tall fra Virke har tre av fire detaljhandelsbedrifter dårligere varetilgang enn normalt for julesesongen. Like mange av de berørte virksomhetene sier varemangelen vil føre til omsetningstap.

- Mye usikkerhet

Han forteller at de er godt rigget også for våren og sommeren, da mange av produktene er produsert. Alt skal være produsert og klart til shipping til kinesisk nyttår, som er 1. februar 2022, og rundt 300 containere med varer får Europris sendt til Norge allerede i år.

- Det er for å minimere fraktkostnader, men også for å sørge for at vi får varene hjem i tide, sier han.

Samtidig er det vanskelig å si noe om hvordan situasjonen til våren blir.

- Det er mye usikkerhet i markedet, også med tanke på covid hvor Kina har en ganske annen linje. Om de bestemmer seg for å stenge havner, så stenger de havner. Så vi har ikke kontroll på alt, men vi gjør det vi kan, sier Eldal.

Han mener fraktprisene garantert vil øke i den kommende tiden.