Slik blir du svindlet på Finn

NIGERIASVINDEL: Hedda Hval Karlsen har blitt forsøkt lurt av Nigeria-svindlere, og opplever i skrivende stund de klassiske forsøkene på å lure nordmenn for penger. Foto: Hedda Hval Karlsen

NIGERIASVINDEL: Hedda Hval Karlsen har blitt forsøkt lurt av Nigeria-svindlere, og opplever i skrivende stund de klassiske forsøkene på å lure nordmenn for penger. Foto: Hedda Hval Karlsen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Norges største handelsplass på nett kjemper en evig kamp mot «nigeriasvindel».

DEL

- Nå for tiden får jeg falske PayPal-dokumenter av en mann som kaller seg «Jan Halvorsen». Han vil at jeg skal overføre 3000 kroner via Western Union for shipping av et møbel han ønsker å kjøpe av meg via Finn.no, forteller Hedda Hval Karlsen til Nettavisen.

Når Nettavisen snakker med henne har hun holdt «Halvorsen» varm en god stund, og er fremdeles i samtaler med «ham».

Etter at Nettavisen skrev om to personer som ble dømt for klassisk nigeriasvindel blant annet i Norge, har vi mottatt en rekke nigeriasvindel-tips.

Tar direktekontakt utenom Finn

- «Nigeriasvindel» har vært en kjent svindel-metode på Finn.no lenge, sier Geir Petter Gjefsen som er leder for Forbrukertrygghet i Finn. I dag har selskapet systemer for å fange opp svindlere som opererer gjennom deres kontaktsystemer.

Det vi har sett nå er at svindlerne finner telefonnummer via andre kilder enn Finn.no, sier Gjefsen. De tar kontakt på sms direkte med Finn-annonsørene og starter sine svindeloperasjoner.

Klassisk svindel-triks på Finn

En klassiker er nettopp det trikset Hedda blir forsøkt lurt med. Svindlere tar kontakt med Finn-brukere som ønsker å selge store gjenstander som for eksempel møbler.

De hevder gjerne at de betaler litt ekstra for at du tar annonsen av nett.

Så påstår de at de har overført kjøpesummen, pluss en sum som du skal betale videre til et fraktselskap.

Kvitteringen for at beløpet er betalt til deg, er selvfølgelig falsk.

Svindlerne kan ofte virke overbevisende, og true deg med søksmål om du ikke betaler.

Du går på limpinnen hvis du betaler fraktselskapet for frakt av varene. Det er gjerne snakk om flere tusen kroner.

Slik unngår du å bli svindlet

Gjefsen i Finn.no gir følglende råd får å unngå å bli svindlet:

  • La dialogen gå via Finn.no. Da vil Finn kunne fange opp om du er i kontakt med en svindler.
  • Ikke forhåndsbetal for en vare. Bruk en sikker betalingsløsning, eller utveksle penger og varen ved oppmøte. Hvis du bruker PayPal må du være absolutt sikker på at pengene er på konto. En kjent svindelmetode er å forfalske kvittering fra PayPal, eller falsk beskjed fra «Kundeservice» om at kontoutskrift ikke er tilgjengelig.
  • Vær forsiktig dersom en handle virker for god til å være sann. Det er liten mulighet for at noen vil betale mer for varen enn du har oppgitt som pris i annonsen.
  • Vær skeptisk til å sende varer til utlandet.
  • Vær skeptisk til å betale penger videre til et transportselskap. - Hvorfor kunne personen ordnet dette selv, spør Gjefsen retorisk.

Auto Car Shippers, som misbrukes ofte av svindlere, har følgende råd:

  • Aldri send penger gjennom Western Union. Ærlige mennesker og selskaper har bankkonti som kan spores.
  • Et ekte selskap vil sende deg e-post fra deres nettside, for eksempel «support@autocarshippers.com», ikke «autocarshippers@hotmail.com».
  • Har du fått en mistenkelig e-post fra et selskap, finn selskapet selv på nett og send dem en e-post for å verifisere henvendelsen.

Artikkeltags