– Privatøkonomi på timeplanen

Nær 30 prosent av unge mellom 18 og 25 år har kjøpt luksusvarer de siste seks månedene. Det bekymrer forbrukerøkonom.

Nær 30 prosent av unge mellom 18 og 25 år har kjøpt luksusvarer de siste seks månedene. Det bekymrer forbrukerøkonom. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Og det bør skje allerede i barneskolen, mener økonom som bekymrer seg over ungdommens pengebruk.

DEL

(Siste) Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, er kritisk til at stadig flere unge bruker store summer på luksusvarer, som for eksempel design- og merkeklær.

Nesten tre av ti av unge mellom 18 og 25 år har kjøpt luksusvarer de siste seks månedene, viser en undersøkelse TNS gallup har gjort for Nordea.

Til sammenlikning har 14 prosent av de mellom 26 og 39 år, 15 prosent av de mellom 40 og 59 år og 9 prosent av de mellom 55 og 65 år gjort det samme.

Frykter luksusfellen

Elin Reitan er overrasket over at det faktisk er de unge som handler mest luksus.

– Trenden er urovekkende. Ved å legge seg til et slikt forbruk så tidlig, tror jeg man øker sjansene for å havne i den såkalte luksusfellen. Veien til kredittkort og forbrukslån kan bli kort om man er vant til å bruke mye penger. Vi ser at stadig flere unge lar seg friste av slike finansieringsalternativer, sier Elin Reitan til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun mener foreldre har et stort ansvar når det gjelder å gjøre barna til kritiske forbrukere.

– Gå foran som gode forbilder når gjelder forbruk. Man kan også lære barna mye ved å gi dem faste lommepenger eller lære dem å utsette behov.

– Har knapt sett kontanter

Forbrukerøkonomen mener skolene har ett enda viktigere og større ansvar for denne læringen.

– Det er ikke alle foreldre som har samme forutsetninger for å lære barna om økonomi. Det er viktig at læringen blir satt i system. Jeg mener privatøkonomi bør inn i timeplanen allerede fra barnetrinnet av, sier Elin Reitan.

– Det blir stadig viktigere at barna får nødvendig opplæring i privatøkonomi. Dagens unge har knapt sett kontanter før på konfirmasjonsdagen. De har ikke det samme forholdet til sedler og mynter som det foreldregenerasjonen har, sier Elin Reitan.

Hun oppfordrer videre foreldre til å forklare barna sine hvor mye arbeidsinnsats som kreves for å kjøpe luksusvarer.

Luksusmerker

Undersøkelsen viser at det er Oslo-folket som er mest tilbøyelige for å handle luksusvarer. I hovedstaden har 22 prosent handlet luksus de siste seks månedene.

16 prosent fra Midt-Norge har gjort det samme. 15 prosent fra Østlandet, 14 prosent fra Nord-Norge, 13 prosent fra Sør-Norge og 12 prosent fra Vest-Norge har også handlet dyre ting.

– Tilgangen til eksklusive designvarer har økt. Stadig flere luksusmerker etablerer seg i Norge, samtidig som internett har gjort tilgangen til slike varer enorm. Det er tydelig at spesielt de unge fristes, sier Elin Reitan.

I overkant av 1.000 personer i alderen 18 til 65 år har deltatt i undersøkelsen. (ANB)

Artikkeltags