Gå til sidens hovedinnhold

Jenter kan redde realfagene

Artikkelen er over 11 år gammel

Jentene kan redde både realfagene og verden.

(Siste)

– Fagene kan virke veldig tekniske. Det handler ofte om små duppeditter og å trykke på knapper. Det er noe veldig gutteromspreg over det, sier Bjørn Åge Tømmerås, direktør ved matematisk-naturvitenskapelig fakultet ved UiB (Universitetet i Bergen).

– Jenter vil ikke bare skape teknologi, men skape noe for samfunnet og miljøet. De har mer omsorg for hverandre og verden. Guttene er ikke like opptatt av det.

Gjør verden bedre

– Samfunnsutviklingen trenger flere jenter som engasjerer seg i realfag, sier Camilla Schreiner som er forsker ved Naturfagsenteret i Oslo.

– Vi har kommet langt på «gadgets», ikke like langt på mer samfunnsnyttig teknologi. Flere jenter ville gitt mer bærekraftige løsninger, men vi måtte kanskje levd med litt tykkere bærbare PC-er, sier hun og legger til at flere jenter i realfag vil gjøre verden bedre.

Frafall og jenter

Schreiner står bak forskningsprosjektet «Vilje-con-valg», der målet har vært å bidra til økt kvinnelig rekruttering til realfagene. Forskerne ønsker å forstå prioriteringer, erfaringer og strategier bak utdanningsvalg og frafall, spesielt i forhold til realfag og jenter.

Gjennom en stor spørreundersøkelse har de funnet ut at mange jenter – sammen med gutter i helserelaterte fag – har en mer idealistisk tilnærming til studievalg enn de fleste gutter.

Idealistene oppga at de la vekt på ønsket om å hjelpe andre mennesker, ta hensyn til bærekraftig utvikling, rettferdighet og bevaring av miljøet, arbeide med noe som er viktig for samfunnet og som passer med egne verdier.

Kunnskap

Guðrún Jónsdóttir, universitetslektor ved universitetet for mijljø-og biovitenskap på Ås, har dybdestudert ni jenter på 16 og 17 år og deres møte med naturfag i skolen.

Hun mener det er flere måter å være gutt og jente på. Derfor er det farlig å si at gutter liker noe og jenter liker noe annet.

Jónsdóttir tror at fokus på at faget inneholder kunnskap som alle mennesker har behov for, vil føre til økt interesse for naturfag blant unge jenter:

– Det skal angå dem. Det trenger ikke være gøy, og det trenger ikke å eksplodere, men jentene må føle at faget er viktig for deres egen del. (ANB)