Ja, det er lov - men nei, det er ikke smart

Både det å bruke piggfrie vinterdekk eller å nappe ut piggene på piggdekkdekkene for så å bruke dem som sommerhjul er lovlig, så lenge mønsterdybden er god nok. Men kjøreegenskapene blir så mye dårligere, at det er en veldig dårlig ide likevel. Illustrasjonsfoto

Både det å bruke piggfrie vinterdekk eller å nappe ut piggene på piggdekkdekkene for så å bruke dem som sommerhjul er lovlig, så lenge mønsterdybden er god nok. Men kjøreegenskapene blir så mye dårligere, at det er en veldig dårlig ide likevel. Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: I disse dager har mange lagt om til sommerdekk. Men ikke alle. Noen tror at det er nok å bare la de piggfrie vinterdekkene gjøre jobben også gjennom sommeren. Det er dessverre ingen god idé, selv om det er lovlig.

DEL

En fersk rapport fra svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), viser at piggfrie vinterdekk har 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt og i varmegrader enn sommerdekk.

Det skriver Broom.no.

– Dette er samme funn som vi har gjort gjennom mange år. Enkelt sagt skal vinterdekk brukes på vinteren, og sommerdekk om sommeren, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

BARE SOMMERDEKK ER GODT NOK

Er asfalten tørr, har piggfrie vinterdekk 15 prosent lengre bremsestrekning enn sommerdekk. Testen til VTI viser med all tydelighet at det er viktig å bruke sommerdekk på bilen om sommeren.

I tillegg til økt bremsestrekning, har også piggfrie vinterdekk dårligere drenering av vann og dårligere sidegrep enn sommerdekk.

– ELENDIG GREP

NAF og NAF-magasinet Motor har gjennomført flere tester av piggfrie vinterdekk på sommerføre. Forskjellene mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, dess verre blir det.

– Konklusjonen fra disse har vært entydige. Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og styrer dårlig. De er rett og slett farlige å kjøre med, fortsetter Engebretsen.

TRE BILLENGDER LENGER...

I NAF-magasinet Motors test i 2014 viste dette seg tydelig. Det beste sommerdekket i Motors vannplaningstest, Nokian Hakka Blue, fikk vannplaning ved 84,1 km/t, mens det nordiske piggfrie vinterdekket fikk vannplaning allerede ved 69,5 km/t.

Det beste sommerdekket hadde en bremsestrekning fra 80 km/t på vått underlag på 28,9 meter, mens det piggfrie vinterdekket først stanset etter 43,7 meter, altså nesten tre billengder senere. Det kan være forskjellen på liv og død ...

Artikkeltags