Det har tatt sin tid, men nå begynner det elektriske og autonome konteinerskipet Yara Birkeland å nærme seg starten på sine seilaser. For tiden ligger båten i Horten for tekniske utprøvinger og litt ombygging. Men i november setter skipet kurs for Porsgrunn og Herøya.

– Det har ikke stått helt stille, dette prosjektet, men vi har vært nødt til å ta det litt skritt for skritt. Det sier fabrikksjef Jon Sletten ved Yara Porsgrunn.

– Men nå er kaia ferdig bygd og krana er levert, så den står på skinnegangen. Så skal den testes, deretter kan vi ta noen prøveturer med konteiner, sier Sletten.

Snart til Porsgrunn

Det betyr at båten snart setter kursen for Porsgrunn, der man skal teste og prøvekjøre. Går alt etter planen blir det regulær trafikk mellom Herøya og Brevik utpå vårparten.

– Det er et omfattende arbeid for å få alt klart. Både med båten men også med alt rundt. Blant annet kreves det et nytt regelverk, siden planen er at dette skipet etter hvert skal gå uten mannskap. Sjøfartsdirektoratet har vært veldig positive, men det tar tid å lage nytt regelverk, sier Sletten.

– Fra våren av regner jeg med at skipet blir fast inventar mellom Herøya og Brevik. Og med den skipstrafikken som er i disse områdene, ikke minst om sommeren med masse fritidsbåter, så er det klart at vi er spente på dette, sier Jon Sletten.

Først med mannskap

Yara Birkeland kommer de to første årene til å kjøre med mannskap, mens data samles. Men fra 2024 er meningen at skipet skal klare seg selv.

– Men det kan være at det tar lengre tid også, det vet vi ikke helt, dette er nytt terreng. Men når vi starter med fast seiling med mannskap, så vil det den første tiden være sånn at det er de som har kontrollen og støttes av det autonome systemet. Deretter vil det autonome systemet ha kontroll med mannskapet som støtte. Så vil det gå med støtte fra et landkontrollsenter som nå skal bygges opp i Horten, sier Sletten.

– Dette kontrollsenteret skal etter hvert også ha kontroll med flere autonome båter. Det er ikke bare vi som har planer om dette, sier han.

Omfattende teknisk

Det er et omfattende teknisk system om bord som skal sikre at skipet går trygt når det skal klare seg alene. Skipet er bygget opp med dobbelt av alt. Både elmotorer, batterier, thrustere, navigasjonsutstyr og annet teknisk utstyr. Skulle noe skje, at skipet mister oversikten, vil det legge seg i ro og droppe anker.

Om bord er det radar og kommunikasjonsutstyr og en rekke kameraer. Dette er kameraer som dekker 360 grader, rundt hele skipet. Også infrarøde kameraer. Alt av kommunikasjonsutstyr som AIS, radar, kartplotter vil kunne kontrolleres fra det nye kontrollsenteret i Horten.