I mars 2017 omtalte TA den såkalte Eydebåten. Da sto den i Ballonghallen på Rjukan og var i Jon Auslands eie. Nå snakker verdensarvrådet, Vinje kommune og dagens eier, Jon Håkon Øien Hove, om å sette båten i stand – og kanskje bruke den på Møsvatn igjen.

Det er langt igjen til man kommer dit, men Hardanger fartøyvernsenter har kommet opp med et foreløpig kostnadsoverslag. Drøye 692 000 for selve båten og drøye 458 000 for å bygge nytt styrehus. Sistnevnte ble fjernet da Sam Eyde fartet rundt med båten fordi styrehuset fungerte som et vindseil på vindharde Møsvatn.

I de senere årene har Eydebåten fått navnet Elida – men den ble kalt Storebåt da Eyde brukte den. Eydebåten ble aldri døpt med eget navn.

Vern gjennom bruk

Kjell Christenson er koordinator for verdensarven i Vinje kommune.

– Vi har Møsvatn som objekt og dette er båten som Sam Eyde brukte da han fartet rundt på Møsvatn og kjøpte fallrettigheter av grunneiere. Derfor er den historisk viktig. Målet vårt er å få den restaurert. Vi skal søke fylkeskommunen om midler og vi er i gang med å lage en forvaltningsplan for båten i verdensarvrådet. Blant det vi skal finne ut av er bruken av båten i framtiden, sier Christenson.

En hovedidé er å ta båten i bruk på Møsvatn for å bruke den til å fortelle hvor historien begynte.

(saken fortsetter under bildet)

Dagens eier av båten har et langt familiebånd til Eydebåten. Den er liksom tilbake i folden. Jon Håkon Øien Hove ønsker også at båten blir restaurert, men på hans premisser.

– Hans Øien overtok i sin tid denne båten. Det var faren til min bestefar. Før det var det Hans Abrahamsen som eide båten – som overtok den etter at Sam Eyde var ferdig med «smøreturene» sine.

– Smøreturene?

– Ja, det er vel det det heter på godt norsk når man kjører rundt og prøver å kjøpe opp rettigheter, hehe. Bestefar fortalte meg at de som var enda eldre hadde sagt at det var omtrent som å se et romskip som kom kjørende på vannet da Eyde kom. Husk at det nesten ikke var store båter på Møsvatn den gang – og i hvert fall ikke motorbåter. Det gjorde inntrykk når Eyde kom i sju-åtte knop, sier Øien Hove.

Blir ikke hetende Elida

Det foreligger altså planer om å restaurere båten tilbake til original stand og ta den i bruk. Vannspeilet på Møsvatn er en del av verdensarven som omfatter Notodden, Rjukan og Vinje kommuner.

– Kostnadsoverslaget til fartøyvernsenteret bikker over 1,1 millioner. Det er ikke billig?

– Det er det ingen tvil om og derfor må alt være på stell før jeg sender båten fra meg. Målet er å få den i full vigør på alle måter, men det kan vel hende at det ikke blir sluttsummen. Kjølen må også undersøkes.

– Båten har nå fått et navn i kommunale papirer – Elida?

(saken fortsetter under bildet)


– Kona til Sam Eyde het Elida og det het vel noen i familien til en tidligere eier, men båten heter strengt tatt ikke Elida. Den er aldri døpt. Det vi har vært vant til er at den ble kalt Storebåt. De fleste kalte den bare for Eydebåten.

Øien Hove sier at hvis båten blir restaurert og tatt i bruk på Møsvatn, vil han foretrekke at den blir hetende Eydebåten.

– Mitt mål er å få til en løsning som sikrer båtens økonomiske framtid på Møsvatn – og at båten blir ivaretatt framover. Hvis ikke så kan jeg like godt beholde den og vedlikeholde den i min egen garasje. Det må ligge en skikkelig plan på bordet og det er det vi arbeider med nå, sier Øien Hove.