Kontrastfull konsert

Artikkelen er over 14 år gammel

Hun på et flunkende nytt Steinway flygel, han på en bratsj fra 1500-tallet. Pianist Gunilla Süssmann og fiolinist Lars Anders Tomter trivdes godt i hverandres musikalske selskap i Ibsenhuset i går.

DEL

Opprinnelig skulle Tomter spille sammen med pianist Einar Henning Smedbye under vårsesongens siste konsert på Ibsenhuset. Men Smedbye meldte avbud. Gunilla Süssmann var sporty og hoppet inn på kort varsel. Derfor ble også programmet byttet ut i går. Det lot ikke til å bekymre de over 100 fremmøtte.

«Recitalprogram med hovedvekt på heftig og virtuos fransk romantikk, med nennsom og var orientalsk poesi som kontrast» står det i beskrivelsen av deres konsertrepertoar.

Før konserten gjorde daglig leder Helge Siljan publikum oppmerksom på deres nye stolthet, flygelet. Senere i konserten passet Lars Anders Tomter på å si noen ord også om sitt eget instrument.

- Denne bratsjen er laget i 1590 i Nord-Italia, fortalte han stolt.

Bratsjen er stemt en kvint dypere enn en fiolin, og den er litt større enn fiolinen.

De to åpnet med et stykke av Robert Schumann. Deretter fulgte stykket «Duo» av Isang Yun.

- Hans musikk har en fransk stil og bygger på naturtoner, sa Tomter.

Yun var en overbevist kommunist.

- Han var en av de få som flyktet til Nord-Korea, humret Tomter.

Deretter flyttet komponisten til Øst-Berlin, der han døde for ti år siden.

Før pause spilte Süssmann og Tomter en sonate av den belgiske fiolinisten Henry Vieuxtemps.

- Vieuxtemps hadde en last, og det var å spille bratsj, sa Tomter med et smil før han begynte å spille.

Etter pausen bød duoen på klassiske perler av Toru Takemitsu og César Franck.

Artikkeltags