Valgte pedaler fremfor russebuss

I GIR: Miljørådgiver Tone Skau Jonassen, sykkelruss Stine Ekroll, Selma Stang Lund, Thuva Louise Oterholt, Andrea Svolsbru og Helene Ødegård. 
Foto: Inge Fjelddalen

I GIR: Miljørådgiver Tone Skau Jonassen, sykkelruss Stine Ekroll, Selma Stang Lund, Thuva Louise Oterholt, Andrea Svolsbru og Helene Ødegård. Foto: Inge Fjelddalen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

PORSGRUNN: De kjemper for gjenbruk, omsøm og samhold, de sju russejentene i «Guardians of the Galaxy».

DEL

– Vi håper at vi og våre barn skal få leve i en god verden, og gjør det vi kan for miljøet, sier Selma Stang Lund (19). På to hjul ankommer hun og de seks andre sykkelrussene Porsgrunn videregående skole.

Navnet «Guardians of the Galaxy» har miljøforkjemperne hentet fra en film, men bruker det bare når de gir seg selv en klapp på skuldra.

– Vi sykler så ofte vi kan, forteller Stang Lund.

Mens prisen for å være med på russebil starter på 5000 kroner, har jentene hentet seg avlagte sykler fra garasjer og brukthandel.

– Vi hadde uansett ingen planer om russebil, og er opptatt av miljø. Vi må gjøre de små tingene når vi kan. Dessuten får vi en grei treningsøkt, sier Thuva Louise Oterholt (18).

– Kjøpepresset

Siden russetidens start 4. april har de valgt å droppe de store russetreffene, og har beina trygt plantet på pedalene og i egne vennekretser.

– Vi gjør våre egne ting. Mange vil heller være på mindre fester med venner, eller dra på konsert. Vi vil bruke russetida med de vi er glad i, sier de.

De kjøpte den rimeligste pakken med russeutstyr, og har tatt symaskinen fatt for å lage en personlig vri på draktene. Strykemerkene er byttet ut med egenlagede stoffmerker eller tusj. Det siste året har de gått, syklet og kjørt buss; fire av de sju har tatt lappen, men samtlige har valgt å la sykkelen være hovedfremkomstmiddelet i russetida.

– Det enkle er ofte det beste, smiler Oterholt, som også er aktiv i ungdomsutvalget i Porsgrunn.

Øko-feminister

Sykkelrussen brer om seg med miljøtanker og morsomheter, men for jentene er det snakk om mer enn humor og selvironi. De er feminister, opptatt av kortreist og økologisk mat, og å begrense et økende forbruk.

– Det er håp for framtida, understreker Tone Skau Jonassen i Bergfald miljørådgivere, som er den rullende russens største inntektskilde med sine 2500 kroner til «drivstoff».

– Pengene skal hovedsakelig gå til 17. mai-frokost for venner. Vi velger å gjøre russetida til en sosial greie, og har det gøy på egne premisser, sier Selma Stang Lund.

Kan koste dyrt

«Vanlig» russ med russebil bruker mellom 10 000 – 15 000 kroner i løpet av noen uker i april og mai. Startprisen på russebil er 5000 kroner og oppover, i tillegg kommer drivstoff og eget utstyr. Undersøkelser gjort av Drammens Tidende viser at russen som er med på bil bruker i snitt 16 000 kroner på klær, drivstoff, bil og festing i russetida. I tillegg kommer utgifter til alkohol og mat. Inngangspenger til de store russetreffene koster mellom 1000 og 2000 kroner, og enkelte leier også inn sjåfør.

«Vandrerussen» er dem som bare bruker beina i russetiden. De sitter også igjen med den laveste egenandelen, med litt over tusenlappen til klær og utstyr.

Artikkeltags