Driver useriøse kjøreskoler i private biler

På parkeringsplassen utenfor Statens Vegvesen på Notodden har også biler til de useriøse kjøreskolene (rød ring) stilt seg opp. Foto: Carolyn Selliken.

På parkeringsplassen utenfor Statens Vegvesen på Notodden har også biler til de useriøse kjøreskolene (rød ring) stilt seg opp. Foto: Carolyn Selliken.

Artikkelen er over 4 år gammel

TELEMARK: Flere og flere useriøse kjøreskoler, såkalte «L»-skoler, dukker opp i Øst-Telemark. Nå er de sertifiserte kjøreskolene bekymret for framtiden.

DEL

Det har aldri vært så ille som nå, forteller Bjørn Erik Nielsen fra A. Nielsen trafikkskole på Notodden til TA. Han har de siste årene sett et økt antall private som starter opp private kjøreskoler, noe som kjørelæreren anser som en skremmende utvikling.

– Det er livsfarlig. Jeg vil heller møte en som har hatt opplæring hos en autorisert kjøreskole i 80-sone, enn å treffe på en som har hatt opplæring hos en useriøs skole, legger Nielsen til.

STRYKER MER

Inntrykket til de autoriserte kjørelærerne er at elevene som tar kjøreopplæringen hos «L-skolene» hadde en langt høyere strykprosent enn dem som tok opplæringen hos en autorisert skole. En antakelse som ble bekreftet av Notodden trafikkstasjon.

– De aller fleste som er oppe til oppkjøring stryker fem-seks ganger før de er i nærheten av målet, fikk TA opplyst.

Det var i 2009 at TA for første gang omtalte problemet med de useriøse kjøreskolene som kom fra osloområdet for å kapre kunder i Øst-Telemark.  Skolene ble omtalt som «L-skoler», siden det var snakk om privatpersoner som hadde klistret en «L» på bilen og installert ekstra pedal- og speilsett.

De autoriserte kjørelærerne i regionen var bekymret over skolene som opererte svart og uten tilsyn. Overbevist om at skolene dro inn store penger, og dermed unndro seg skatteunndragelser i millionklassen, ble det sendt bekymringsbrev til Skatt Sør. De fikk den gang til svar at dette ikke var en prioritert oppgave. Kjørelærerne mente også at det ble vist liten vilje fra tilsynsgruppen hos Statens Vegvesen til å ta tak i saken.

- VERRE ENN TIDLIGERE

Nå, seks år etter, har problemet bare økt. Daglig ser kjørelærerne på Notodden biler med en, eller flere elever som mottar undervisning fra lærere som ikke er sertifisert. Nylig ble en kvinne stoppet på Notodden, med to elever i bilen.

– Før måtte man lete etter biler som man kjente igjen, nå blir jeg overrasket om jeg ikke ser en «L-skole» i løpet av en dag, forteller Nielsen. Han har notert seg en liste med et tosifret antall biler, som han mistenker er såkalte «L-skoler».

Det har vært en kjempeutvikling. Det har aldri vært så mange her som nå. På Ulefoss er det jo veldig hektisk, legger Kent Jarle Olsen fra Kasland trafikkskole i Bø til.

Under intervjuet ved trafikkstasjonen på Notodden, kommer to biler som de begge mener er «L-skoler». De har elever som skal utføre oppkjøring med sensor fra Statens vegvesen.

Den bilen der er en stor aktør. Den holder til på Ulefoss, bryter Nielsen og Olsen ut. Det er med andre ord en helt vanlig onsdag, med et par oppkjøringer fra deres ulovlige konkurrenter.

TRAFIKKSKOLER HJELPER TIL

Men for å kunne ta sertifikatet må man gå gjennom en pålagt prosedyre med trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre, mørkekjøring, samt glattkjøring. Dette må man gjøre gjennom en sertifisert trafikkskole. Noe som ifølge kjørelærerne tilsier at det er bedrifter i deres bransje som ikke har rent mel i posen.

Det er aktører i bransjen vår som hjelper dem, og vi vet hvem de er. Tilsynet vet også hvem de er, gjør ikke noe med det.

– Hva tenker dere, som sertifiserte kjørelærere, om dette?

Det er helt forferdelig. Mer enn det tror jeg ikke egner seg på trykk, sier Olsen, og legger til:

– Men en må jo lure på hvorfor de ikke gjør noe, når de vet at det skjer.

Nielsen forteller at problemstillingen er vanskelig å bevise, mener hyppigere kontroller er det som må til for å få bukt med problemet.

– Det er da man hører sprikende forklaringer mellom lærer og elev. De sier som regel at de kjører med en kamerat, og når man spør: Hva heter kameraten din?, og får til svar: Ja, det var det da. Da skjønner man at det er noe som ikke stemmer, forklarer Nielsen.

ØKT FOKUS

Det er på Notodden og Ulefoss det er størst tilfelle av disse skolene, men nå er det tendenser til økt pirat-skoler på Rjukan, ifølge kjørelærerne.

Fungerende lensmann i Bø og Sauherad, Rollef Bergan, bekrefter til TA at de både er kjent med problemet, og har gitt det et økt fokus.

– Vi har økt vår kontroll av kjøreskolene, og det har i den forbindelse blitt opprettet flere saker som fremdeles er under etterforsking, forteller han.

I forbindelse med økt kontroll og etterforskning, har det også kommet frem at dette problemet finnes flere steder i landet, i hovedsak på Østlandet.

Det finnes ikke noe som kan kalles et politiregister over de useriøse aktørene, men Bergan mener at på små steder så blir det ofte gjennomsiktig.

– De seriøse aktørene vet selv godt hvem som driver lovlig og ikke, så i tillegg til våre egne kontroller, får vi tips fra publikum vedrørende pirat-skoler, sier han.

– Vi har ikke god nok oversikt over bransjen til å estimere det økonomiske tapet som de seriøse skolene måtte oppleve, men det ligger i sakens natur at det blir tap av både kunder og inntekter, avslutter Bergan.

Artikkeltags