Eventyrlig vin fra Sauherad

VINGÅRD: En vingård i Norge i november er ikke akkurat Falcon Crest, men neste år kan Wenche Hvattum og Joar Sættem høste av vinrankene bak seg.

VINGÅRD: En vingård i Norge i november er ikke akkurat Falcon Crest, men neste år kan Wenche Hvattum og Joar Sættem høste av vinrankene bak seg. (Foto: )

Joar Sættem og Wenche Hvattum satser på å lage sitt eget Provence - gjennom selskapet Eventyrvin AS. Innovasjon Telemark tror på ideen og har nå gitt 145 000 kroner til prosjektet.

DEL

Les TA+ i 5 uker for KUN 5 kr!

Innovasjon Norge Telemark sitt bidrag til oppstart av økologisk vinproduksjon utgjør bare 30 prosent av kostnadene. Samboerparet har regnet på det og tror det vil koste rundt 400 000 kroner å starte opp for alvor. De satser dermed friskt i et rimelig ukjent terreng.

UTNYTTER KLIMAENDRING

- Vi har allerede plantet litt over to mål med vinstokker på småbruket vi har på 16 mål. Neste år skal vi plante enda mer - rundt 10 mål til. Vi tester nå ut hvilke sorter som passer klimaet best - så dette er et langt lerret å bleke for oss, men det er moro å prøve, sier Wenche Hvattum.

Som lever som hun lærer - siden hun til daglig er direktør i Midt-Telemark Næringsutvikling AS.

- Seljord Vin har hatt mange motbakker å gå?

- Ja, det er ingen lettvint løsning til ekstrainntekter vi har valgt. Det ligger andre ting bak. Vi ønsker å vise litt optimisme og vi prøver å ta klimaendringene på alvor ved å utnytte de mulighetene som ligger der, sier Hvattum.

TRADISJON FOR NYE TING

- Det er tradisjon i fruktbygda Gvarv for å prøve nye ting, men det er en kjent sak at mange i flere år har produsert druer i Sauherad til hobbybruk. Vi ser at klimadiskusjonen seiler opp og at vi må belage oss på at det blir varmere. Noe også vinverden har oppdaget. Vi bor jo på Gvarv, Norges varmeste sted - så alt dette inspirerte oss til å prøve, sier Joar Sættem - som arbeider som kommunalsjef i Sauherad kommune når han ikke er vinmaker.

GVARVS PROVENCE

Hvattum er overbevist om at fremtidens vinproduksjon gradvis vil flytte seg nordover fordi det blir for varmt sørpå til å lage kvalitetsprodukter.

- Er det snakk om rød eller hvit eventyrvin?

- Begge deler. Navnet er valgt fordi dette er et lite eventyr og at vi holder til i eventyrbygda Sauherad.

- Dere har allerede plantet stokker - hva gjør dere fremover?

- De stokkene vi plantet i fjor overlevde fint. Vi gjør ingenting med de i vinter annet enn å ta litt jord rundt stokken. Vi har plantet på friland - altså åker - så vi satser på at det blir et bølgende Provence-landskap her, sier Hvattum og ler.

BESØKSINDUSTRI

Til våren skal stokkene klippes og bindes opp.

- Nest høst er de eldste stokkene såpass gamle at de kan bære frukt. Blir høsten god satser vi på at vi kan høste noen hundre kilo i september, sier Hvattum.

Deretter blir det prøvelegging, pressing og gjæring før resultatet havner på en tank. Dette krever mye utstyr - så Eventyrvin AS har innledet et samarbeid med Seljord Vin (og Epleblomsten AS).

- Så de anser ikke dere som en konkurrent?

- Nei, snarere tvert i mot. Det er ikke bare en vinprodusent i Chianti heller. Den største utfordringen er selvfølgelig distribusjon, men dette handler like mye om å skape noe, gjøre noe folk kan ha glede av - og ha et grunnlag for opplevelser på gården. Det er vel så interessant at folk kan komme hit for å oppleve og smake på noe spesielt - som å lage mest mulig vin. Det lages jo nok vin her i verden, men lokale og kortreiste produkter er noe vi har tro på.

STUDIETUR TIL USA

- Dere gambler høyt?

- Ja, men sånn er det å starte ny bedrift, sier Hvattum.

Hvattum og Sættem er såpass alvorlige i sine planer at de akkurat er hjemkommet fra USA - der de besøkte flere vindistrikt.

- Vi var på en 10-dagers studietur - fra California og nordover til Canada - gjennom mange klimasoner - for å se på måter å dyrke vin på - og de ulike klimautfordringene. Turen gav oss ikke noe mindre tro på at vi skal få dette til, sier Hvattum.

Vininnovatørene besøkte over 20 produsenter og var imponert over hvordan de hadde bygget opp sin besøksindustri.

- Det blir vanskelig å konkurrere på kvalitet til å begynne med, mange har jo 100 års erfaring. Dette handler om andre verdier, sier Sættem.

Artikkeltags