– Dette er sterkt beklagelig, og vi jobber med å få ordnet problemet så raskt som mulig. Feilen oppsto i forbindelse med retting av feil hos en av våre underleverandører, som førte til følgefeil i våre kjernesystemer, sier informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika Gruppen til Oppland Arbeiderblad.

Eika-kunder over hele landet fikk seg en overraskelse da de sjekket nettbanken tirsdag kveld. Det gjorde også TAs medarbeider som sjekket kontoen sin tirsdag kveld og oppdaget at han var blitt noen titusen kroner fattigere i løpet av kvelden.

– På grunn av en feil har enkelte kunder feil saldo på konto. Vi beklager de ulempene dette medfører og jobber med å rette feilen, skriver Eika Gruppen til sine kunder.

Ulven forteller til OA at bevegelser på kunders kontoer er reversert, slik at mange har fått minussaldo.

– På nåværende tidspunkt er det vanskelig å si noe om når det kan rettes opp, men det skjer så raskt som mulig, sa Ulven litt før klokken 20.30.

Eika Gruppen er finanskonsernet i Norges største allianse av lokalbanker med et samarbeid med over 50 banker.