Hun har vunnet Spellemann, vært ekspert-dommer i Stjernekamp og nå tar countryartisten turen til Skien. 18. november holder hun konsert i Parkbiografen og i den anledning har hun et originalt konsept i bagasjen.

Pettersen ønsker nemlig å framheve en lokal bedrift eller produsent som driver lokalt og bærekraftig i hver by hun er innom på sin turné denne vinteren. Og nå trenger hun tips om potensielle bedrifter i Skien.

– I pandemien fikk jeg for alvor øynene opp for hvor mange fantastiske lokalbedrifter som tilbyr et mer bærekraftig, og like godt, alternativ til de masseproduserte tingene vi er vant til å handle. Distributører av gjenbrukstekstiler, reparatører, små matprodusenter, og masse små og store gjenbruksbutikker som ikke bare selger paljettkjoler fra 80-tallet, men også jeans, T-skjorter og kjøkkenstoler, forteller artisten.

Samarbeid

Pettersens tanke er å framheve og samarbeide med lokale aktører, gjennom å invitere dem til å selge sine produkter under konserten.

– Jeg håper jeg kan bidra til å dra i riktig retning ved å løfte fram hva vi har i landet av lokale, bærekraftige alternativer. Og – ved å bli kjent med folkene bak produktene, håper jeg også at folk kan bli litt mer bevisst på den siden av produksjonslinja når vi handler i det daglige: «Hvem har laget dette, og hvor går pengene?». Det bør bli lettere å handle bærekraftig og da må vi løfte fram de som gir oss muligheten til dette, og på den måten håpe at det bare blir fler og fler av dem! Både de, og miljøet, fortjener det.

I løpet av det siste året har Pettersen allerede hatt to kreative samarbeid. Ett med Villbrygg som lager drikken Queen of the Meadow – oppkalt etter en av Pettersens låter – med blant annet mjødurt. Det andre er med Sypress Hill, som lager sløyfer av gjenbruksstoff, som vil selges som merchandise på turneen.

Det var i 2020 Pettersen slapp det Spellemann-nominerte albumet Wildhorse, men turneen har måttet vente til nå.