Gå til sidens hovedinnhold

Lønnsom ungdomsbedrift kjemper om flere priser

ULEFOSS: Etter å ha vunnet Søvemesterskapet strekker denne ungdomsbedriften seg mot nye priser med lønnsomhet, nytenkning og naturvern som bærebjelker.

Tinden foto er navnet på ungdomsbedriften som består av Ola Øystein Bjørnerud, Odd Gravir Klykken, Elina Thorsen og Emil Nordhov Guldbrandsen. Elevene på Nome videregående skole, avdeling Søve, tilbyr egenproduserte villmarksbilder.

Nå kommer også bildene på utstilling. Fra 29. januar kan de ses på Galleri Blindramma i Ulefoss samfunnshus.

– Det er noe helt nytt for oss, men det er også hele prosjektet som vi startet opp med i fjor høst. Men så langt går det strålende.

Lønnsom kalender

Søveelevene laget en kalender for 2021 fylt med sine egne naturfotografier.

– Før jul solgte vi over 60 stykker og vi har flere bestillinger inne. Kanskje blir det tre opplag av kalenderne, forteller de.

Lønnsomhet skal være en sentral del av ungdomsbedriftene.

– En skal kunne ha innovasjon og bærekraft som en sentral del. Det er viktig med lønnsomhet. En ting er å komme på ideen, noe annet er å dra lønnsomhet ut av det.

Tenker miljøvern

De tenker også miljøvern med restaurering av bilder.

– Det gjør vi for å unngå å kjøpe nye bilderammer. Veien fra nye rammer til de blir kastet er veldig kort, og vi ønsker å forlenge levetida med å restaurere bildene.

Det blir en motsetning til de bedriftene som velger å bestille ferdige bilderammer, framfor å bruke opp igjen de gamle.

De tilbyr også fotografering, blant annet portrett- og dyrefotografering.

Distanse fra naturen

Elevene påpeker også at dagens mennesker har forandret seg fra å leve i og med naturen.

– Nå har vi distansert oss fra mye naturen, og det går ut over den psykiske helsa. Et alternativ kan være å få naturen mer inn i hjemmene med bilder. Bare å se bildene i seg selv kan være til hjelp. Vi ønsker å selge til institusjoner og privatmarkedet.

Så gjenstår det å se hvordan det går i kamp med andre ungdomsbedrifter i fylket. Snart er det ungdomsmessa, som i år blir avviklet digitalt.

– Det blir spennende, sier de. Men de kjemper også om Gunnar Knudsenprisen, og bærekraftsprisen. Fra dommerhold vet de at prosjektet er innovativt.

– Vi fikk høre at dette var en idé som ikke hadde blitt sett tidligere. Det er ikke mest vanlige ungdomsbedriften.

Bærekraftsmål

De er opptatt av naturvern og dyrevern.

– Vi ønsker å ta vare på den gamle skogen med sin artsrikdom. Det er et viktig budskap gjennom bildene vi tar, og som vi sprer i forhold til dyrevern.

De har også satt tre av FNs bærekraftsmål 2030 som egne mål og rettesnorer. De handler om god helse og livskvalitet, ansvarlig forbruk og produksjon og livet på land.

Noe av forretningsideen er å få brukt evnene til alle i gruppene.

– Det har vi lyktes med samtidig som vi alle utvikler oss videre.