Gå til sidens hovedinnhold

– Lær oss å styre pengebruken

SKIEN: – Vi unge krever mer kunnskap, slik at vi kan styre vår personlige økonomi bedre.

Andrea Gudbrands (16) uttaler det. Hun er leder av ungdomsrådet i Skien.

Saken skal opp i ungdomsrådet denne uka, og kjernen er: «Ferdigstille utkast til mer personlig økonomi i ungdomsskolen».

Læreplan og rektormøter

– Vi vil gjøre ferdig dette utkastet og forsøke å få det inn i læreplanen for grunnskole/ungdomsskole, sier Gudbrands. Hun sitter på informasjon om at flere unge sliter med egen økonomi i dag sammenlignet med tidligere år.

– En annen mulighet er å få dette opp på et rektormøte lokalt, supplerer Jørn Inge Næss som er mentor for ungdomsrådet i Skien. Han er en dreven og jordnær politiker som er tydelig på at å få et slikt tiltak inn i en læreplan vil ta sin tid.

Overgang og jobb

En grunn til at de unge har fokus på personlig økonomi er at i forbindelse med overgangen fra ungdomsskole til videregående, er det mange som flytter for seg selv og får seg jobb.

– Da gjelder det å vite hvordan man har en fornuftig styring, sier Marie Flaatten.

– Vi lærer en del matematikk på skolen, om renter og valuta, men det er ikke det samme som å ta fornuftige avgjørelser i privatøkonomien, framholder Bliss Buttoyi, han er nestleder i rådet.

– Og hvor mange av oss har egentlig hørt om frikort? spør Sol Angelica Bergsli Berntsen. Hun og de andre trekker dessuten fram at arbeidsgivere som regel tar det for gitt at de ansatte, også de unge, kjenner sine rettigheter.

– Riktignok lærer en gjennom ulike situasjoner en opplever, men det er ofte en fordel at en har kunnskap før situasjonen inntreffer.

Skole og foreldre

– Hva med foreldrene da – har ikke de ansvaret for å lære bort?

– En rekke foreldre gjør sikkert en fin jobb, men ikke alle, og det er skolens oppgave å jevne ut slike forskjeller, mener Gudbrands.

– Og generelt er skolens hensikt å forberede oss på livet. Følgelig bør dette med personlig økonomi være en del av pensum.