Siden oppstarten i 2013 har Lindheim Ølkompani ikke bare laget øl, men også sider.

– Vi har holdt på med sider lenge, så det er ikke noe vi starter med nå. Dette er ikke bare en satsing på sider, men et overordna perspektiv på smak, forteller Ingeborg Lindheim og Eivin Eilertsen.

Lanserer ny serie

Nå lanserer de seks nye sidere under serien «Frukt by Lindheim». Det er to år siden de startet arbeidet med produksjonen, og så har navnet kommet i det siste.De nye siderne er laget av kirsebær, bringebær, solbær, rabarbra, pærer, moreller og pasjonsfruktog er lagret i gamle vintønner.

– Vi prøver å få fram at det ikke er en sånn type sider som lages veldig mange andre steder i landet nå. Det som lages på Lindheim er natursider. Vi har laget noen lyse sidere, en rosé-sider og to sidere med en dyp, rød farge. Spekteret på de nye siderne er kjempestort, sier Lindheim.

– At det er natursider vi lager betyr at vi forstyrrer produktet minst mulig med tilsetninger. Vi lar naturen gjøre jobben og derfor tar prosessen veldig lang tid. Sideren som kommer for salg nå er i all hovedsak fra 2020, forklarer Eilertsen.

Frukten og bærene dyrker de enten selv, eller kjøper fra nabogårder.

– Sideren er frisk og fruktig – en hyllest til all frukten og bærene man får her på Gvarv. Vi lager ikke bare én eplesider, men bruker alle de fantastiske bærene og fruktene vi har, og så ligger eplet der som en basis-ingrediens. I smak så appellerer den mer mot en naturvin enn øl, sier Lindheim.

På gården har de planteten hel hage med bare prydepler.

– Sideren som kommer på en mindre flaske er laget av gråpærer og prydepler. Den finnes det ingen lignende produkter av, sier Lindheim.

«Smak av Lindheim»

Nytt denne sommeren er også tilbudet «Smak av Lindheim».

– De siste årene har vi ikke tatt imot enkeltpersoner, litt på grunn av korona, men også fordi det har vært så mange mennesker på gården her i høysesongen at vi har ikke klart å organisere det på en god måte. Folk har bare vært her og handla, gått rundt i hagen og så har vi åpnet opp kjelleren, bryggeriet og låven – så det har ikke vært et guida opplegg, sier Lindheim.

Bookingen til «Smak av Lindheim» har åpnet på ølkompaniet sine nettsider, og på smakingene vil det være alt fra alkoholfritt til øl, surøl, sider, dessertsider, sjokolade og ost.

– Man skal få en helhetlig smaksopplevelse, forklarer hun.

4. juni er det sesongåpning på Lindheim Ølkompani, og gjennom sommeren inviterer de til livemusikk på fredager.

(Saken fortsetter under bildet)

Forhåndsutsolgt

Omtrent 13 til 14 000 flasker med sider skal nå få etikett og sendes ut i både Norge og til utlandet.

– I juli kommer sideren på polet. Fram til da er den tilgjengelig på gården, på restaurantmarkedet og på tapp i byer som Bergen og Oslo. Fatene til tapp er allerede forhåndsutsolgt, forteller Lindheim.

Sideren kommer til også til å eksportere til land som Sør-Korea, Nederland, Sveits og Danmark.

De har jobbet med sider-serien i to år, og Lindheim forteller at arbeidet med etiketten også har vært en stor jobb.

– Den har vi jobbet med nesten hver dag i et halvt år. Vi endte opp med å gå for en etikett som viser at det er et enkelt, minimalistisk og rent produkt og en hyllest til blomsterenga her, sier Lindheim om etiketten som er tegnet av Anette Schia Kaasa.