I lang tid har fotograf Rune Nylund Larsen og keramikker Ole Morten Rokvam vært oppslukt av det samme temaet i kunsten sin, – det industrielle landskapet. Derfor har de to kunstnerne siden høsten jobbet med å kombinere lidenskapen deres for kunst og det industrielle i en egen utstilling i Porsgrunn.

– Vi i Grenland har den industrien så tett på oss. Men det er på en måte en slags hemmelig, skjult verden for oss som vi nå får tilgang til gjennom disse bildene til Rune, sier Andreas Rishovd, daglig leder for Kunsthall Grenland der utstillingen «Industrilandskap» åpner lørdag 8. januar.

Måtte ha fult verneutstyr

Det er industrien i Grenland som har gitt inspirasjon til denne utstillingen. Larsen har vært inne og tatt bilder i tre regionale bedrifter: Ulefoss Jernværk, Eramet i Porsgrunn og Norcem i Brevik. Men det var ikke bare-bare å få komme inn der.

– Det er noen utfordringer med å jobbe med levende industri; flere steder må man ta sikkerhetskurs på forhånd for å få lov til å komme inn, du blir kledd opp fra topp til tå og må følge alle de samme sikkerhetskravene som de som jobber der, og så blir du fotfulgt rundt der. Så det er jo en annen måte å jobbe på enn den jeg er vant til, sier Larsen.

Larsen fikk også se deler av fabrikkene som selv arbeiderne ikke hadde vært i.

– Det var et sted som ble kalt «Helvetes forgård» blant annet, og da ble jeg jo ekstra nysgjerrig på hva det var for noe, sier Larsen.

– Jeg kommer fra en familie som har jobba i industrien i tre-fire generasjoner, og jeg har alltid vært nysgjerrig på hva som ligger inni disse lukkede områdene. Og som fotograf har man jo muligheten til å åpne noen dører som jeg har benyttet meg av.

(artikkel fortsetter under bildet)

10 000 år gammel keramikk-teknikk

Der Larsen jobber med moderne fototeknikk, jobber Rokvam med den eldste kjente metoden for brenning av keramikk i verden, såkalt «vedfyring». Brenningsteknikken dukket først opp i Øst-Asia for 10 000 år siden og kom ikke til Europa før tidlig på 1900-tallet.

– Med sånne vedfyrte ovner får du temperaturer opp i 1300-1400 grader. Men for å klare det, så må du ha mye ved inn i ovnen, og du skal holde den varmen i gang over flere timer. Så de fleste keramikere har ikke muligheten til å sette i gang med sånne prosjekter, sier Rishovd.

Rokvam har fått bruke den store anagamaovnen på det keramiske verkstedet til Torbjørn Kvasbø i Venabygd til å brenne skulpturene sine, og de tok ham to år å fullføre. Vedfyring er noe Rokvam har holdt på med siden universitetsdagene i USA.

– Jeg jobber veldig stramt og presist med hensyn til håndverket, men så overlater jeg arbeidene til elementene. Resultatet er veldig avhengig av type ovn, type leire, type ved, overflatebehandling osv. Det gjør ting med arbeidene mine som ikke jeg klarer å forutse, sier Rokvam.