Drevne på julebord – har underholdt over 13 000

BLITT EN TRADISJON: Jannicke Irwin Abrahamsen og Lena Barth Aarstad selger bra med billetter foran sin sjuende julebordsesong på Parkbiografen.

BLITT EN TRADISJON: Jannicke Irwin Abrahamsen og Lena Barth Aarstad selger bra med billetter foran sin sjuende julebordsesong på Parkbiografen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

SKIEN: Show kommer og går, men Lena Barth Aarstad og Jannicke Irwin Abrahamsens julebordshow består. Etterspørsel til tross, duoen skulle gjerne hatt dobbelt så mange førjulsfredager til rådighet.

DEL

Lena og Jannicke poserer som Agent 007 på plakaten til deres sjuende julebordshow på Parkbiografen. Uttrykket «Christmas never dies» passer godt til sceneduoen som igjen skal underholde et trofast publikum i løpet av ti førjulskvelder.

I høst øver jentene og bandet inn nye og gamle Bond-låter, og i Lena og Jannickes uhøytidelige spørreundersøkelse leder nå Adeles «Skyfall» klart foran blant andre Shirley Bassey-klassikeren «Goldfinger».

– James Bond har alle et forhold til, men vi skal ikke ha et James Bond-juleshow. Julebordet følger samme oppskrift som tidligere, understreker Lena Barth Aarstad.

Som alltid har de en musikalsk knagg å henge innholdet på. Tidligere har de børstet støv av alt fra 80-tallslåter til ABBA-slagere og Grand prix-melodier.

13 500 gjester og like mange servietter

Årets første helaften i duoens regi arrangeres 17. november. Nesten halvparten av billettene var solgt før 1. oktober, opplyser Jannicke Irwin Abrahamsen. Som alltid er første fredag i desember den datoen som først blir utsolgt. Etter en grov opptelling kommer Lena Barth Aarstad fram til at de hittil har underholdt minst 13 500 julebordsgjester totalt sett.

– Det betyr også at vi har bretta over 13 000 servietter til nå, fastslår de.

– Vi har hver vår bretteteknikk, men begge funker veldig godt, fortsetter Lena.

– Og vi har venner og samboere som er drittlei av å brette servietter, ler Jannicke.

Ingen gullgruve

I tillegg til at Lena og Jannicke har funnet et konsept som slår an hos publikum, tar de selv ansvaret for mange av arbeidsoppgavene som følger med det å sette opp et show, alt det som gjestene ikke ser. De er produsenter, tekstforfattere og artister og dekker bordene selv, og evaluerer og pønsker ut nye ideer allerede i januar. Dette er kanskje også noe av forklaringen på at nettopp deres konsept har vist seg å være seiglivet.

– Vi gjør det meste selv. Vi har mange på lønningslista og tør ikke sette bort altfor mye, uttaler Lena.

Noen tror kanskje at duoen håver inn på utsolgte show, men inntektene går opp og ned, hevder de, uten å røpe tall.

– Vi vet aldri hva vi sitter igjen med, sier Jannicke; – Vi går i pluss og får ut lønn, men vi får ikke lønn for alle oppgavene vi faktisk utfører.

Nå har de etterhvert opparbeidet seg rutiner og god kontroll over logistikken, men de er fortsatt avhengige av fulle hus. Hadde de leid inn alt fra tekstforfatter til produsent, hadde det ikke vært penger igjen til lønn, påpeker de. Begge synes Parkbiografen er et velegnet arrangementssted, men også der er det et maks antall plasser og datoer å forholde seg til. Det er aldri enkelt å få butikken til å gå rundt.

– Derfor skulle vi gjerne hatt dobbelt så mange fredager før jul, hevder Lena.

Ikke bare rølp

Mange har gjort det til en tradisjon å kjøpe billetter til Lena og Jannickes julebordshow.

– Den store inspirasjonen er å se at vi har et publikum som ønsker dette showet, sier Jannicke.

De minner videre om at de er opptatt av å ikke prise seg ut av markedet. Lena og Jannicke skal være der for mange, og kombinasjonen av showbilletter og en alt i ett-pakke med mat, drikke, underholdning, dj og dans har slått an. Jentene har dessuten lært seg å bygge opp underholdningsløpet på en måte som holder på oppmerksomheten til feststemte gjester.

– Vi føler at vi har et publikum som følger oss. De er med på å få opp stemningen. Det er en myte at julebord alltid er så rølpete, mener Jannicke.

Men én utfordring får de ikke bukt med. Ribbelukta. De startet med julebord på Nedre Jønholt før de inntok Parkbiografen i Skien. Lena Barth Aarstad har derfor levd med ribbelukt i seks uker hvert eneste år i 12 år.

– Under et familiemøte i fjor ble mitt forslag om kalkun på julaften nedstemt, konstaterer hun noe slukøret.

Artikkeltags