Bunad, helnorske søljer, hotpants og høyt hår er vanligvis ikke en kombinasjon man ser så ofte, men da Norge var invitert til Paris som gjesteland på den store hårmessen i september, valgte det norske teamet å gå for et spektakulært uttrykk.
Den meritterte stylisten Jan Gunnar Svenson henvendte seg til Huldresølv, som bidro med søljer, ørepynt og ringer. Smykkene fikk en sentral plass i visningen.
– Det var kjempemorsomt for oss å få en slik mulighet. Gullsmedene våre jobbet på spreng for å få alt ferdig innen fristen, sier daglig leder for Huldresølv AS, Annette Misje Bjerkøen.
Tradisjon versus mote
Hun forteller at stylisten, som har benyttet seg av Huldresølvs smykker tidligere, ønsket å mikse moderne elementer med norsk tradisjon under visningen. Huldresølvs produkter ble brukt i to av fire temaer: «Renaissance of Hardanger» og «Queen of Nature». Flere rosesøljer og en brudekrone laget av Elise Thiis-Evensen inngikk i stylingen.
– De holdt et forrykende show som ble veldig godt mottatt, opplyser Annette Misje Bjerkøen.
Haute Coiffure Francaise arrangeres to ganger årlig i Paris. De besøkende får oppleve det siste innen hårtrender, og messen tiltrekker seg gjester også fra de øvrige europeiske landene.
– Det er mange fra Norge som reiser ned for å få inspirasjon, uttaler Misje Bjerkøen.
Les også: Annette blir ny sjef hos smykkefirmaet Huldresølv
Doan Tran var kreativ leder for det norske teamet, som blant annet brukte drakter designet av Eva Lie og silkeskjerf fra Tyrihans. Team Models, landets ledende modellbyrå, stilte med modeller.
Showet ble så vellykket at det skal gjentas under en hår- og skjønnhetsmesse i Oslo spektrum neste vår, melder Annette Misje Bjerkøen.
Hun er nyansatt daglig leder for Huldresølv, som ble etablert i 1994.
Vekstpotensial
Huldresølv designer og lager sølvsmykker og draktsølv, og firmaet har vært gjennom en positiv snuoperasjon de siste årene. I 2016 omsatte bedriften produkter for nesten 9 millioner, og fikk et plussresultat på 400 000 kroner.
Draktsølvet deres leveres vanligvis i et mer moderne design enn mange kunder er vant til, men de selger stadig mer også av disse produktene.
– Vi ser at vi har et godt potensial innenfor bunad- og draktsølv. Vi har et Huldresølv-preg på våre søljer og skiller oss litt ut, men sølvet fremhever samtidig stakken. Alle søljene våre er inspirert av gamle søljer. Rosesøljen er laget etter gammel tradisjon, men tilført det lille ekstra, understreker Annette Misje Bjerkøen.