Får brutal slakt i USA - Kalles årets verste storfilm

Artikkelen er over 1 år gammel

TINN: Snømannen-filmen slaktes enda mer brutalt i USA enn i Norge. Filmen blir ikke Norges-reklamen vi håpet på.

DEL

Tinns ordfører så fram til god Norgesreklame på premieren på Snømannen. Og det var en ørlite håp om at The Snowman ville møte en blidere skjebne i USA enn den gjorde i Europa, men utover i forrige uke falt optimismen, for å si det mildt. Filmens premierehelg i USA ble elendig.

Filmen «bomber»
Snømannen åpnet på en 8. plass i det som er regnet som en uke uten særlig konkurranse, og der alle premierefilmene får elendige kritikker.
Filmen «bomber i USA, som de sier det når den får en elendig åpning. Åpningshelga på 1812 kinoer rundt over USA endte på 25 millioner norske kroner (3,44 millioner dollar), og enda verre; filmen får en sjelden «D» i score fra publikum som kom ut fra kinosalene på fredag, der A+ er det beste. det vil bety at filmen forsvinner fort fra kino i USA. Det skal mye til om filmen klarer å spille inn 60 millioner kroner, noe som er svært svake tall. Det er fort under halvparten av hva pessimistene trodde filmen ville gjøre. Elendig, skriver Box office mojo, som har kontroll på alle billettinntektene.

Elendige kritikker
Det er nesten ikke ende på elendigheten når kritikkene fra USA har kommet for Snømannen. Det er nesten latterlig dårlig. I skrivende stund har filmen 9 % fresh på kritikernettstedet Rotten Tomatoes, som også styrer The Golden Raspberry, der bare 11 av 124 kritikere gir filmen en frisk vurdering. De som gir den god kritikk er stort sett spanske kritikere. På et annet kritikernettsted, Metacritic, er tallet litt bedre, med 24 %, men begge steder viser filmen dalende tendens etter hvert som flere kritikker kommer til. Selv om det er mye film som får dårlig kritikk, ikke minst denne uka, med Boo2 (8%) og katastrofefilmen Geostorm (13%), er det verst kritikerslakt av Snømannen.

En kalkun?
Det er ingen tvil om at Norge har vært eksepsjonelt uheldig med Snømannen. Endel krikere i USA kaller det årets verste storfilm, og nå har latterliggjøringen av filmen begynt i sosiale medier, der det gjøres narr av klipp og reklamemateriellet, siden det er mye her som ikke er gjenkjennelig i selve filmen. Diverse «memes», spres, og noen anmeldere kaller det dårlig Norgesreklame.
Det begynner å bli klart at det er Norge som må drive filmens salgstall framover, og at den høyst sannsynlig vil bli en økonomisk fiasko.
Filmen har kostet 291 millioner kroner å lage, og har i tillegg et betydelig markedsføringsbudsjett. De siste tre ukene ble det brukt 120 millioner kroner på TV-reklame bare i USA, ifølge bransjenettstedet Variety. Filmen er på vei mot noe så sjeldent som en kalkunstatus, en «turkey». Det vil si en storfilm som er forventet kvalitet, men som viser seg å være katastrofalt dårlig.

Artikkeltags