– Det var beintøft å leve med han

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

SKIEN: – Vi sloss så vi nesten tok livet av hverandre. Ellen Elisabeth Alstad skriver om livet med Pushwagner, alias Terje Brofos.

DEL

På en fest i Oslo februar 1982 får hun øye på ham: en underlig og radmager skikkelse med blank lugg ned i øynene. Hun aner ikke hvem han er, men den underlige framtoningen fascinerer henne.

Ellen Elisabeth Alstad er 31 år og har nettopp flyttet tilbake til Oslo fra Bergen. 41 år gamle Pushwagner har flyttet tilbake til Oslo fra Stockholm, der han bodde om bord i Axel Jensens seilskute. De kommer i snakk, men omstendighetene gjør at de ikke møtes igjen før en stund etterpå. Da sitter Pushwagner på restaurant i Pilestredet og speider etter noen som kan spandere øl på ham. Ellen Elisabeth er på date, men det er Pushwagner hun forlater restauranten sammen med, arm i arm.

– Han var veldig annerledes. Det var det som tiltrakk meg.

I 13 år var skienskvinnen gift med den anerkjente kunstneren.

Dramatisk

I to år bodde de sammen på Snipetorp i Skien, og en sommer bodde de på et nedlagt pensjonat i Grungedal. På den tiden ble hun gravid med datteren Elizabeth.

– Historien jeg skriver er dramatisk. Den handler om ville slåsskamper og rusmisbruk. Det var beintøft å leve med Pushwagner, men kjærlighetshistorien er den røde tråden, sier hun. I bokmanuset skriver hun: «Vi klemte oss sammen og satt rygg mot rygg med hvert vårt arbeide og frambrakte kunstverk. Vi var alt for hverandre. Vi var sammen til alle døgnets tider, elsket, arbeidet og sloss. Det var himmel og helvete i skjønn forening».

Paret malte om natten og sov om dagen.

– Det var en intens skapelsesprosess, og han lærte meg enormt mye. Jeg lagde bilder jeg aldri hadde drømt om å lage. Da moren døde i fjor vår, begynte Ellen Elisabeth å skrive på biografien. Etter ett år med intens skriving er hun klar til å sende manuset til forlag, i håp om at det blir en biografi.

– Det er en historie som aldri har blitt snakket om. Jeg skriver det akkurat slik det var, men selvfølgelig fra mitt ståsted. Jeg kunne aldri skrevet dette mens foreldrene mine levde. Det hadde blitt for voldsomt.

Skilte seg

Det var ikke akkurat svigermors drøm den vakre kvinnen hadde funnet seg, men han hjalp svigerfar, Olav, å finne kunstnere til galleriet hans på Snipetorp. Med Ellen Elisabeths mor, Kirsten, diskuterer han litteratur.

«Vårt samliv var en krigssone», skriver hun i bokmanuset. Etter 13 intense og omflakkende år orket hun ikke mer. De ble skilte, og Pushwagner dro til Oslo. Da hun møtte ham der senere, var han fattig og uflidd, med halvlangt hår og loslitte klær. Sålene var hullete, og både skoene og barten hadde han malt svart.

– Det var helt grusomt å være vitne til det som skjedde, sier Alstad. Hun fikk se at flere av Pushwagners verk ble fullførte i Skien.

– «Jobkill», «Babywalk» og «Clapton» ble alle fullførte i Skien.

– Hvilket forhold har du til ham i dag? Ellen Elisabeth nøler.

– Det synes jeg er vanskelig å svare på. Sist jeg møtte ham, sa han: «Jeg elsker deg til døden skiller oss ad». Jeg har fortsatt følelser for ham. De går aldri bort. Vi hadde et veldig interessant liv sammen.

Det har ikke lykkes TA å få noen kommentar fra Pushwagner.

Artikkeltags