Ville legge ned bloggen - Nå tar det av i USA

KRETIV: - Det er om høsten jeg er mest kreativ og skapende, sier Vibeke Sæther Svenningsen.

KRETIV: - Det er om høsten jeg er mest kreativ og skapende, sier Vibeke Sæther Svenningsen.

Artikkelen er over 2 år gammel

PORSGRUNN: Vibeke Sæther Svenningsens landlige stil slår an langt utover landegrensene. I forrige måned var 90 000 amerikanere innom bloggen hennes og bildene hennes blir brukt i utenlandske magasiner. - Det er helt vilt, sier heistadkvinnen, som har 80 000 følgere på Instagram.

DEL

I det lune uthuset, som mannen Hans Petter har bygget, er stearinlysene tente. Dører, vinduer og takstein er hentet fra gamle hus. Pleddene som ligger på antikke stoler med sjel matcher bladene på kvistene i vasen. Vibeke bringer det beste av høsten inn.

- Helst skulle jeg hatt et gammelt hus, men jeg prøver å skape den samme sjelen man finner der, sier hun, og legger til:

- Siden jeg er en stuegris, har jeg alltid likt høsten. Det er da jeg er mest kreativ og skapende.

Flørter med våren

Vi bruker uthuset hele året, særlig rundt juletider - og jeg begynner tidlig å flørte med våren, sier Svenningsen. Julen er høysesong for bloggeren.

- Jeg har allerede begynt å glede meg til å pynte huset til jul.

Mange har lagt merke til bildene hennes.

- Bildene mine er å finne i interiørmagasin og på bokomslag. Nå blir de også brukt på kosmetikkembalasjer i Italia, forteller hun entusiastisk.

- Det er kjempegøy!

Ville legge ned

For et par år siden, da rundt 2000 var innom bloggen hver dag, var hun så sliten at hun vurderte å legge ned bloggen, men det var ikke lett. Fansen ville at hun skulle fortsette.

- Jeg fikk mailer fra folk land og strand rundt som fortalte hvordan de savnet bloggen "Vibeke design". Jeg ante ikke at den betydde så mye for folk, og ble helt rørt. Tilbakemeldingene fra folk som er innom bloggen eller følger meg på Instagram, gleder meg og betyr mye i hverdagen, sier Vibeke. Nå er rundt 10 000 innom bloggen hver dag. USA topper listen: Totalt 90 000 amerikanere var innom bloggen forrige måned. 10 000 var fra Storbritannia og 9000 var fra Norge. Like mange tyskere tok en tur innom heistadkvinnens lune hjem virtuelt. Mange lurer på hvordan hun får tid til bloggingen ved siden av jobben som miljøarbeider.

- Før følte jeg hele tiden at jeg måtte prestere. Nå går det lengre tid mellom hver gang jeg legger ut bilder på bloggen. På Instagram legger jeg derimot gjerne ut bilder hver dag, men jeg er kresen på hva jeg legger ut. Et av bildene hun la ut denne uken har høstet 6000 likes. Bildet har også falt i smak hos amerikanske interiørblad. Amerikanske Cottage country og Romantic homes og tyske Landleben er blant magasinene som har trykket Svenningsens bilder. Hun tar også produktbilder for et par firma hun samarbeider med.

Amerikansk bokomslag

 Da hun la ut et bilde av hortensiaen foran døren, endte det opp som bokomslag til en amerikansk interiørbok.

- Mange tror jeg tjener masse penger på bloggen, og blir overrasket når jeg forteller at jeg har en ni til fire-jobb. "Hva? Jobber du?", sier de. Men jeg kan på ingen måte leve av inntektene. Da hadde jeg gjort det, sier den kreative kvinnen. Før malte hun mye. Nå komponerer hun oftere farger i rommet.

-  Å sette sammen blomsterbuketter og forskjellige farger er en glede i seg selv.

Når hun trenger å skifte ut møblene, lager hun pop-up-butikk i hagen.

- Da kommer det folk fra hele landet for å kjøpe ting og tang de har sett på bildene mine. Sist jeg solgte ting ble jeg kvitt så mye at jeg er klar for å fylle på igjen, sier hun og smiler over en stor kopp urtete.

- Og jeg trenger ikke å gå på loppis. Folk ringer meg når de finner noe de vet jeg vil like.

Artikkeltags