Fra dype samtaler til bingobar på Karjolen

STARTET I DET SMÅ: Vinterscenen er fortsatt en ung festival, som gradvis har vokst seg litt større. Anette Röde Hagnell ønsker å samle teater-Norge i løpet av en helg i Porsgrunn. FOTO: ANNE-LISE SURTEVJU

STARTET I DET SMÅ: Vinterscenen er fortsatt en ung festival, som gradvis har vokst seg litt større. Anette Röde Hagnell ønsker å samle teater-Norge i løpet av en helg i Porsgrunn. FOTO: ANNE-LISE SURTEVJU

PORSGRUNN: Fra bingobar på Karjolen til urpremierer og høyaktuell tematikk. Anette Röde Hagnell og kollegene har mye på tapetet andre helga i februar – og midt i festivalforberedelsene fikk de en uventet utfordring.

DEL

Trine Skei Grande skulle ha stilt opp som en av flere innledere til dagkonferansen «Scenekunst – Strategier for framtida», men i skrivende stund er det gjort endringer i regjeringen, og fredag formiddag var det ingen hos Grenland friteater som visste om de får en kulturminister på besøk når festivalen Vinterscenen arrangeres 7. – 9. februar.

– Det spørsmålet henger fortsatt i lufta, sier festivalsjef Anette Röde Hagnell.

Else Blom, kulturdirektør i Vestfold og Telemark, og professor i kulturpolitkk og forståelse ved BI, Anne-Britt Gran, kommer. Flere mener at man har manglet et helhetlig syn på scenekunsten i Norge, og 7. februar skal politikken på dette området diskuteres med flere paneldeltakere i Porsgrunn. I disse dager er det økende fokus på hvordan framtida blir for regionteatrene når regjeringen skal flytte ansvar for finansiering av kulturen fra stat til region. Usikkerhet er det også i det frie scenekunstfeltet.

– I verste fall havner vi helt på siden. Hvordan skal fordelingen bli? lurer Hagnell på.

Urpremierer

I tillegg til faglig debatt blir det forestillinger av ulik art på Vinterscenen. Selv om store deler av programmet kan gå inn under kategorien faginternt, understreker Anette Röde Hagnell at alle er velkomne. Vinterscenen er Grenland friteaters festivalhelg for fri scenekunst. Her samles kunstnere fra hele landet til debatter, samtaler og kunstnerisk utveksling. Festivalprogrammet byr blant annet på to urpremierer, samt Sagliocco ensembles telemarkspremiere på forestillingen «To ord!»

De som får sin urpremiere i Porsgrunn er Maritea Dæhlins soloforestilling «I want to be traditional», som problematiserer temaer som identitet og rasisme, og «Badman by T.I.T.S.» «Badman» handler blant annet om mannlige diktatorer, og det er mange å ta av, bemerker Hagnell, som lover en heftig forestilling. For de som synes terskelen inn til teaterets scene er for høy, blir det også tilbud utenfor teaterhuset. Lesning fra «Okkupasjonens fanger» omhandler «de mest bortgjemte ofrene for Israels okkupasjon», og kan oppleves på biblioteket 8. februar. Karjolen pub blir åsted for «Bingo Bar – Charter Edition» om kvelden, et slags varieteshow der publikum kan møte sin indre Charter-Svein. Festivalsjefen kaller heller happeningen på utestedet for en «snikkunstifisering».

PÅ HJEMMEBANE: Guandaline Sagliocco viser et nytt stykke på hjemmebane i Porsgrunn.

PÅ HJEMMEBANE: Guandaline Sagliocco viser et nytt stykke på hjemmebane i Porsgrunn. Foto:

Teatergruppa fra CRUX Tilja oppfølgingssenter i Skien skal derimot opptre hos Kirkens bymisjon. Dette er noen smakebiter fra festivalinnholdet. Med Vinterscenen prøver friteatret å rette søkelyset mot de unge i bransjen, og det vil også bli vist nye prosjekter som er under arbeid. – Det er utrolig hva vi får til for lite penger, sier Hagnell. Budsjett uten arbeidsinnsats ligger på cirka 400 000 kroner. Artistene stiller opp med mye dugnadsånd, fordi de ser betydningen av å ha en møteplass for utveksling av erfaringer.

IDENTITET: Norsk-meksikanske Maritea Dæhlin viser sin nyeste forestilling.

IDENTITET: Norsk-meksikanske Maritea Dæhlin viser sin nyeste forestilling.

Artikkeltags