Fra sydlandsk stemning til torden da festivalen ble åpnet

LETT KVELDSGYM: Konferansier Fritjof Fomlesen fikk publikum i Rådhustrappa med på notene.

LETT KVELDSGYM: Konferansier Fritjof Fomlesen fikk publikum i Rådhustrappa med på notene. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

PORSGRUNN: Det gikk fra sydlandsk stemning og latinske rytmer til tordenfinale da Brusteinsballet ble arrangert tirsdag kveld. Åpningsfesten trakk uansett veldig bra med folk ut i gatene.

DEL

Akkurat da franske Transe Express skulle avslutte ballet, bestemte værgudene seg for å sende regn og torden, men det blir vel ikke en ordentlig festival uten noen uforutsette hendelser?

Det startet imidlertid med Rådhusplassen badet i sol. Fritjof Fomlesen fikk alle til å vinke «til de på Vestsida» fra Rådhusamfiet, mens barn fra Rønningen barnehage sang som om de mente det. Teaterfestivalen i Porsgrunn fikk med dette en myk, slentrende start i ettermiddagssola, noe også det rytmesterke bandet SMR bidro til under store deler av kvelden.

Det 24. Brusteinsballet ble gjennomført i behagelig sommertemperatur.

Teater for alle

Etter at new yorkeren og breakeren Bboy Illwill hadde imponert med sin fysikk og skills på scenegulvet, kunne festivalleder Trond Hannemyr ønske velkommen til en festival som inneholder et utvalg av de beste forestillingene som arrangørene har sett i løpet av det siste året.

PIT har fått mange konkurrenter på arrangementsfronten siden den spede starten på 1990-tallet, men arrangørene har klort seg fast. Det var heller ikke gitt at teaterfestivalen skulle vokse og trekke så mange publikummere da den ble startet. Det er i hele tatt kanskje litt naturstridig at en industriby skulle bli en møteplass for teaterfolk, klovner og gateartister fra fjern og nær.

– Gjør meg stolt

I åpningstalen fokuserte Hannemyr på at kultur skal være for alle, ikke for de få. En by uten kultur er en fattig by, fastslo festivalsjefen, som også takket de over 120 frivillige, samt sponsorer og offentlige støttespillere som ser verdien av dette.

Stortingspolitiker Geir Jørgen Bekkevold (Krf) er en av de sistnevnte. Han sitter i kulturkomiteen på Stortinget sammen med Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) fra Telemark. Bekkevold lovte at de to skal kjempe for Grenland friteaters planer for en teaterpark, en arena for videreutvikling av det frie scenekunstfeltet.

– Det er en ære å stå her. At dette skjer i fylket jeg bor i gjør meg stolt, sa politikeren og så utover folkehavet foran scenen.

Også han hevdet at PIT og det som skjer på det frie feltet tar teatret ut til folket, uten at det går utover kvaliteten.

Lang kveld

Og Brusteinsballet, selve inngangen til PIT, ser ut til å ha funnet sin form.

Det var årets jubilant Lars Vik (60) og hans velkjente figur Fomlesen som bandt kvelden sammen. Brusteinsballet startet også i år allerede i 18-tida som en minglearena og sosial happening med noen mindre opptrinn og overraskelser, før hovedprogrammet, med blant annet smakebiter fra årets repertoar, ble servert fra scenen to timer senere og videre utover kvelden. Åpningsseansen hadde kanskje tjent på å komprimeres noe, da kvelden blir en tanke langdryg før la grande finale.

Avslutningsforestillingen i år var «Mobile Homme» av franske Transe Express, en trupp med akrobater og tamburer blottet for høydeskrekk. Denne gangen sørget lyn og torden for at artistene måtte korte ned showet sitt.

Da trommingen deres lød gjennom folkemengden, og festfyrverkeriet satte et endelig punktum, var det et tydelig signal om at PIT atter er i gang.

Artikkeltags