Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Jeg vet jeg har mast på dette et par ganger før men jeg kan ikke la det være. Og nå er det like før deadline. Rundt 15. desember leveres den store byutredningen. Det er fire uker til. Og for meg er det svært spennende om utrederne har med seg denne bybanen som jeg tror er så viktig for vår framtid, for vår vekst og trivsel her i Grenland.
Siden er vel det politiske systemet slik at det hele vil bli behandlet av bystyrene i Porsgrunn og Skien rett ut på nyåret. Og forutsetningen, har det vist seg, for å få statlig deltakelse i slike prosjekter er en stor grad av enhet, av enighet og av tydelighet i prioriteringene lokalt. Er ikke bybane Grenland med i dette – så er, bokstavelig talt, toget gått.
En bybane i Grenland er slett ikke – slik mange later til å tro – et utopisk prosjekt. Det er helt oppsiktsvekkende godt, billig og praktisk gjennomførbart.
I en brosjyre som LO i Telemark, NHO i Telemark, Naturvernforbudet, R8 og SkienBrygge har gått sammen om å få laget, står det at «..estimert kostnad ved hele dette prosjektet er mellom 500 millioner kroner og en milliard».
Til sammenlikning så er prislappen på Lilleelvkrysset 580 millioner kroner. Det setter i alle fall de økonomiske sidene av hele prosjektet i et svært interessant relieff. Og dette er tall som er edruelig. Overskridelser kan muligens skje på bybanen, men det kan det jammen på Lilleelvkrysset også.
Dette vil være en såkalt kombibane, som vil kunne bruke mye av den infrastrukturen som allerede finnes. Den vil kunne ta folk fra Herøya til Skien på 13 minutter.
Den vil kunne koples på Bratsbergbanen og også skape et fantastisk greit transporttilbud til Notodden. Den biten vil også kunne tilby en svært god løsning for folk som bor oppover Rising, Hoppestad og så videre.
Mellom Skien og Porsgrunn vil det være naturlig med avganger, kanskje hvert 15. minutt, kanskje vi til og med kan klare seks avganger i timen. Vi vil kunne ha stopp ved Nylende, Landmannstorget, i Bryggeparken, Klosterøya (forbundet med den planlagte broen). Videre på Follestad, Bøle, Borgestad, Osebakken og hovedstasjonen i Porsgrunn som både tar bybanen videre til Roligheten, Herøya og like ut til Fjordgata. Den vil også være svært praktisk opp mot NSB sitt tilbud som kommer til å bli fantastisk forbedret allerede i de neste årene, med tunnel og god kontakt mot Larvik og Oslo og etter hvert også Sørlandsbanen.
For meg er det åpenbart at dette kommer til å bli fantastisk for Grenland. For infrastruktur, miljø og også for å skape det moderne trøkket på området som vi så gjerne vil. Det vil nødvendigvis dempe den fossile trafikken, det vil binde området sammen, det vil være en katalysator for moderne og bærekraftig vekst.
Vi vil være grønne, praktiske og tilrettelegge for velstand og trivsel, – for å bruke terminologien fra tiden da de virkelig ville bygge dette landet. Det vil legge til rette for gode levekår.
For ikke lenge siden var jeg i Bergen. Bybanen der er fabelaktig. Jeg landet på Flesland, gikk inn på toget, som går ufattelig hyppig. Det kostet 37 kroner for enkeltbillett, alt ble ordnet via en app på mobilen. Jeg bodde på hotell i Solheimsviken, i utkanten av sentrum, kunne gå av på Danmarksplass, legge tingene mine fra meg på hotellet, gå på igjen, på samme billetten som var tidsavhengig og viste informativt og greit på appen hvor lenge var aktiv. Og jeg var i sentrum på kort tid. Før pleide jeg enten å ta taxi, som var ellevilt dyrt, eller bussen som også kostet nesten tre ganger mer fra Flesland. Det var kjappere, mer praktisk, mer tilrettelagt og vesentlig billigere med bybane. Og komfortabelt og hyggelig.
Jeg tok bybanen i Bergen kanskje fem-seks ganger i løpet av besøket for et par uker siden. Det var alltid folk på banen. Mange ungdommer, men også andre. Og langs sporene, i gangavstand fra stasjonene har det blomstret både bomiljø, nærmiljø og butikker. Folk trives med å bo i bydelene, i Fana og på Landås og har stor glede av å være så nær og rimelig sentrum når de føler for det.
Viljen i Grenland finnes. Ordførerne Hedda Foss Five og Robin Kåss og mange andre av de ledende og toneangivende politiske lederne har uttalt seg positivt om denne banen. Men vi trenger mer trøkk. Og hovedinnvendingen, hovedgrunnen til at folk er litt lunkne, mener jeg er at folk tror det er altfor dyrt, helt urealistisk og bare en rosa, eller grønn, drøm.
Det er det ikke. Dette er et realistisk og godt prosjekt og vi kan få det til, men vi må bestemme oss nå, vi må sette vilje og vedtak bak drømmen.
I 2023 kan det hele være ferdig. Jeg er hundre prosent sikker på at om vi får dette til, så vil alle være jublende glade. I ettertid. Men i forkant er det nok av dem som legger ansiktet i alvorlige, problematiserende folder og kommer med stadig nye argumenter på hvorfor det ikke kan gå. Men det er ingen utvikling som blir til av seg selv.
La oss sammen presse på for å skape det Grenland vi skal bo, trives og leve i også i framtiden. Det har i alle fall jeg tenkt å gjøre. Dette kan bli et fantastisk løft for en kraftig undervurdert region.
Ha en god helg, Telemark!