Det handler om fylkesvei 359 Kaste-Stoadalen, som skal avlaste den trafikkfarlige Lannaveien.

Tilbudet er betydelig over rammen som er satt for prosjektet.

Dermed kan det bli nye runder for det etterlengtede veiprosjektet i Nome, som skulle stå klart i 2024.

- Vi vil nå gå igjennom tilbudet som har kommet inn for å vurdere hva slags strategi vi skal ha for det videre arbeidet, sier samferdselsdirektør Gunnar Berg Treidene i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Konkurransen for utbyggingen av den nye veien startet 17. mars i år. Kontraktsformen er totalentreprise, entreprenøren må både prosjektere og bygge.

Total lengde på den nye fylkesveien i Nome kommune, er 3000 meter. Veien vil lede trafikkstrømmen utenom Ulefoss sentrum og store deler av den smale Lannavegen. Deler av veien skal bygges i områder hvor grunnforholdene er krevende. Det skal også bygges en rundt 90 meter lang tunnel i løsmassene. Det skal også bli bygd en 255 meter lang bru. Denne konstruksjonen vil være en såkalt fritt, frambygd bru, lik Elstrømbrua på fylkesvei 357 rett utenfor Skien sentrum.