Se Gardermoen-toppens beste råd for å unngå kaos i videoen under:


OSLO LUFTHAVN (Nettavisen): Etter to år med pandemi og inngripende reiserestriksjoner, er det mange som har mye å ta igjen denne sommeren på reisefronten. Det har imidlertid vært langt fra knirkefritt de siste ukene og månedene. Flere land, inkludert Norge, har rapportert om store problemer med å dele ut pass.

Det har skapt problemer for mange før sommerferien, men det som har vært den store «snakkisen» i Europa de siste ukene, er de enorme køene og kaoset på diverse europeiske flyplasser. Schiphol i Amsterdam, Arlanda i Stockholm, Heathrow i London og Charles de Gaulle i Paris, er noen av de store flyplassene som har hatt problemer, og dette allerede før sommerferien starter for europeere flest. Fredag var det siste skoledag - og dermed startskuddet på sommerferien for mange familier. På forhånd var det derfor forventet en travel dag på Gardermoen med 90.000 passasjer.

– Det er riktig at vi forventer 90.000 passasjerer i dag, og det er rundt 700 flybevegelser denne fredagen, men det er ikke helt opp på rekorddagen som var 109.000 passasjerer på en dag. Denne uken vi går inn i nå, er den travleste uken vi ser i sommer med tanke på sommerferie-utfarten, sier lufthavndirektør ved Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby, til Nettavisen.

«Reddet» av staten

Grunnen til flyplasskaos flere steder i Europa har vært at flyplassene ikke har hatt nok personell på jobb, på grunn av etterdønninger fra pandemien.

– Her er vi heldigvis bedre skodd her enn det vi har sett lenger ned i Europa. Det som er annerledes her er at vi har hatt permitteringsreglene. De ansatte har et veldig sterkt stillingsvern i Norge. Vi har nytt godt av denne ordningen, som har gjort at vi kunne ta folk mye raskere tilbake i jobb. I andre land har de ikke det samme permitteringsinstituttet. Derfor har man sagt opp de ansatte, og nå sliter man med å få de ansatte tilbake, sier Westby.

– I dialog med europeiske kolleger, hvordan har de tenkt å løse disse problemene som har vært de siste ukene? Hva har de tenkt å gjøre i sommer, Westby?

Jeg kan ikke konkret si hva de har tenkt å gjøre, men det jeg er ganske sikker på, fordi det er sånn vi jobber på Oslo lufthavn også, er at de jobber knallhardt for å løse den situasjonen de står i. Og det handler veldig mye om bemanning etter pandemien, siden de har sagt opp folk og nå sliter de med å få folk tilbake. Det handler om å ansette, trene opp og sikkerhetsklarere folk til å jobbe på en lufthavn. Det er spesielle regler for å jobbe på «rød side», altså på innsiden av sikkerhetskontrollen og ute på flysiden, men jeg er sikker på at de jobber hardt for å løse dette, svarer lufthavndirektøren.

Fredag og søndag

Til tross for at Gardermoen forventer 90.000 passasjerer denne fredagen, nærmere bestemt 17. juni, kan Nettavisens utsendte rapporterte om at det meste går smidig for seg. Lufthavndirektøren mener at det er noe «stille før stormen», og at de ser fram til utfordringene som er like rundt hjørnet.

Fredag og søndag neste helg blir de travleste, og våre prediksjoner forteller at vi skal opp i 97.000 reisende neste fredag. Vi gleder oss til å ta imot alle de reisende. Vi har forberedt oss godt. Vi er i dialog med flyselskapene om antall passasjerer de melder, og vi sørger for at det er god bemanning i sikkerhetskontrollen. På innsjekk har vi infrastruktur godt tilrettelagt. Bagasjehandlerne våre forbereder seg med bemanning, og vi forbereder oss med de prognosene som er meldt, sier Westby.

Redd for pilotstreik eller flyplasskaos? Sjekk hva du har krav på

Møtt opp 5-6 timer før

Veldig få virker å stresse denne dagen Nettavisen er på Oslo lufthavn. Det kan skyldes flere grunner, men flere Nettavisen snakker med peker ut én ting.

– Flyet går klokken 14.30, også fikk vi en melding fra flyselskapet om at vi skulle beregne fire timer, men vi har møtt opp fem-seks timer før, kun for å være på den sikre siden, sier passasjer Nimo Hatinoor, som skal videre til Dubai med familien, i 09-tiden fredag til Nettavisen.


Det amerikanske paret Jack og Sindy Clifton har vært i Oslo, og skal nå de videre til «kaos-flyplassen» Schiphol i Amsterdam, men de kommer til å ta sine forholdsregler.

– Vi har beregnet god tid her, og forhåpentligvis går det greit når vi ankommer Amsterdam, siden vi ikke skal bytte noe fly i dag. Vi skal hjem mandag, og da må vi bare sørge for å være der ekstra tidlig, sier Jack til Nettavisen.


Trine-Lise Lundemo har akkurat sjekket inn bagasjen sin, og møter Nettavisen før hun skal gjennom sikkerhetskontrollen. Hun tror at Oslo lufthavn vil unngå skrekkscenene som man blant annet har sett på Schiphol og Arlanda.

– Jeg tror at det i hvert fall ikke blir problemer her på Gardermoen, siden de har gjort gode forberedelser. Vi har lest at de har tatt inn ekstra folk ved sykdom, og forberedt seg godt under koronaen ved at de har permittert og ikke sagt opp, sier Lundemo.

– Av med skylapper

Lufthavndirektør Westby kommer også med noen konkrete råd til alle som skal reise fra Oslo lufthavn i sommer.

– Av med skylapper og følg med på de beskjedene du får fra flyselskapet ditt, og de beskjedene du får på lufthavnen når du får det. Bruk gjerne automatiserte løsninger når du kommer på flyplassen, enten ved å sjekke inn digitalt via flyselskapenes SMS-er og droppe bagasjen på de automatiske løsningene. Husk å ta ut vann og elektronikk av vesken og lytte til beskjedene fra sikkerhetskontrollørene, så kommer dette til å gå veldig bra i sommer på Oslo lufthavn, er den skråsikre beskjeden fra lufthavndirektøren.

190 Norwegian-passasjerer mistet flyet etter bagasjekrøll

Maskinene som skanner bagasje på Oslo lufthavn, var ute av drift tidlig fredag morgen, noe som førte til at 190 Norwegian-passasjerer mistet flyene sine.

De berørte passasjerene fordelte seg på sju flygninger, opplyser pressevakt Silje Glorvigen i Norwegian til VG.

Avinor meldte at feilen var rettet opp allerede rundt klokken 5.30 fredag morgen, men køene var allerede lange, og det tok lang tid før det normaliserte seg, forklarer hun.

Siden feilen ikke oppsto hos Norwegian og flygningen gikk som normalt, kan ikke passasjerene søke om refusjon fra dem, opplyser Glorvigen.